慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
0402-1601-0218  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
0402-1601-0218.pdf
Type :application/pdf Download
Size :3.3 MB
Last updated :Sep 14, 2023
Downloads : 160

Total downloads since Sep 14, 2023 : 160
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル The use of listening comprehension strategies and note-taking to recall on TOEFL : the effects of learners' L1 backgrounds and proficiency levels  
カナ  
ローマ字  
別タイトル
名前 TOEFL問題内容リコールのための聴解ストラテジーとノートテイキングストラテジー : 学習者の母語と英語熟達度が与える影響について  
カナ TOEFL モンダイ ナイヨウ リコール ノ タメ ノ チョウカイ ストラテジー ト ノート テイキング ストラテジー : ガクシュウシャ ノ ボゴ ト エイゴ ジュクタツド ガ アタエル エイキョウ ニ ツイテ  
ローマ字 TOEFL mondai naiyō rikōru no tame no chōkai sutoratejī to nōto teikingu sutoratejī : gakushūsha no bogo to Eigo jukutatsudo ga ataeru eikyō ni tsuite  
著者
名前 Liu, Yunlong  
カナ リュウ, ウンリュウ  
ローマ字  
所属 慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科後期博士課程  
所属(翻訳) Doctoral program, Graduate School of Media and Governance, Keio University  
役割  
外部リンク  
 
出版地
藤沢  
出版者
名前 慶應義塾大学湘南藤沢学会  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ショウナン フジサワ ガッカイ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku Shōnan Fujisawa gakkai  
日付
出版年(from:yyyy) 2016  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 Keio SFC journal  
翻訳  
16  
1  
2016  
 
開始ページ 218  
終了ページ 240  
ISSN
13472828  
ISBN
9784877384845  
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/003.00160001-0218
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
The present study aimed to discover how listening comprehension strategies and note taking could be used to recall the content of passages on TOEFL. The independent variables were learners' L1 backgrounds (Chinese and Japanese) and English proficiency levels (intermediate and advanced). The results showed that the advanced listeners were more adept at recalling the gist and complete meaning groups of a lecture, and took advantage of linkage words, notes, and the relationship between sentences to recall information.
The study also revealed differing patterns between Japanese and Chinese learners in terms of how they recalled the content of the lecture, and of the quality and the quantity of the notes they took. Specifically, the test-answerability score of the Chinese participants in the study was higher than that of the Japanese participants. The Chinese participants used more content words in their mother tongue to take notes than their Japanese counterparts, but the Japanese participants included more words in their notes. The results of the study provide both theoretical contributions to SLA and pedagogical implications for the foreign language
 
目次

 
キーワード
listening comprehension strategies  

recall  

note taking  
NDC
 
注記
自由論題
研究論文
 
言語
英語  

日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Sep 14, 2023 15:15:16  
作成日
Jun 28, 2021 10:09:24  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jun 28, 2021    インデックス を変更
Sep 14, 2023    JaLCDOI,抄録 内容,注記 注記 を変更
 
インデックス
/ Public / 湘南藤沢 / Keio SFC journal / 16(1) 2016
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (397) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (363)
3位 新自由主義に抗す... (343)
4位 物語に基づく反復... (304)
5位 出生率及び教育投... (294)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (739) 1st
2位 アセトアニリドの... (573)
3位 日本における美容... (438)
4位 学生の勉強方法に... (416)
5位 新参ファンと古参... (360)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース