慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
0402-0702-0600  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
0402-0702-0600.pdf
Type :application/pdf Download
Size :518.3 KB
Last updated :Feb 27, 2024
Downloads : 2098

Total downloads since Feb 27, 2024 : 2098
 
Release Date
 
Title
Title プラグマティズムの英語教育論的含意 : R. Rortyの自文化中心主義・語彙論が示唆する新たな英語教育パラダイムの地平  
Kana プラグマティズム ノ エイゴ キョウイクロンテキ ガンイ : R. Rorty ノ ジブンカ チュウシン シュギ・ゴイロン ガ シサスル アラタナ エイゴ キョウイク パラダイム ノ チヘイ  
Romanization Puragumatizumu no eigo kyoikuronteki gani : R. Rorty no jibunka chushin shugi goiron ga shisasuru aratana eigo kyoiku paradaimu no chihei  
Other Title
Title Implications of pragmatism in English educational theory : a new paradigm of English education derived from R. Rorty,s 'ethnocentrism and lexicology'  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 山中, 司  
Kana ヤマナカ, ツカサ  
Romanization Yamanaka, Tsukasa  
Affiliation 慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科後期博士課程, 日本学術振興会特別研究員(DC2)  
Affiliation (Translated) Doctoral Program, Graduate School of Media and Governance, Keio University, Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science (DC2)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
藤沢  
Publisher
Name 慶應義塾大学湘南藤沢学会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク ショウナン フジサワ ガッカイ  
Romanization Keio gijuku daigaku shonan fujisawa gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2007  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Keio SFC journal  
Name (Translated)  
Volume 7  
Issue 2  
Year 2007  
Month  
Start page 68  
End page 78  
ISSN
13472828  
ISBN
9784877383268  
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/003.00070002-0068
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
英語教育が20世紀の終盤より大きな質的変貌を遂げつつある中、それに携わる全ての者は、工夫や効率化のみに視点を向けるべきではなく、そのパラダイム・シフトの可能性をも見据えた、根本的な議論を交わすべきである。本論文は新たな英語教育のパラダイムをプラグマティズムの観点から論じ、具体的な英語教育の理念とそのあり方を検討した。その際、R. Rorty の「希望の哲学」を英語教育論のコンテクストで捉え直し、自分の興味や関心に基づいたコンテンツを自らが発信する「プロジェクト発信型」の英語教育に新たな意義を認めた。
  English education in Japan has been in the midst of drastic change from the latter half of the twentieth century onwards and those engaged in the field should now engage in far-reaching debate in the light of this possible paradigm shift in English education, rather than merely considering issues of practicality and efficiency. This article considers a new paradigm in English education in Japan from the perspective of pragmatism, both theoretically and practically. Reinterpreting Rorty’s “philosophy of hope” in the context of English education, this article affirms the significance of a project-oriented English education method where messages are transmitted according to the interests and values of the individual.
 
Table of contents

 
Keyword
Rorty  

プラグマティズム  

英語教育論  

自文化中心主義  

語彙論  
NDC
 
Note
自由論題
研究論文
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 27, 2024 09:40:06  
Creation date
Jul 15, 2008 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jan 20, 2009    コメント, フリーキーワード, 抄録, 本文, キーワード を変更
Feb 27, 2024    JaLCDOI,Note 注記 を変更
 
Index
/ Public / Shonan Fujisawa / Keio SFC journal / 7(2) 2007
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st Open-domain dial... (1502) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (531)
3rd 731部隊と細菌戦 ... (469)
4th Bidet toilet use... (449)
5th 新自由主義に抗す... (371)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (811) 1st
2nd Genotype-phenoty... (609)
3rd 中和滴定と酸塩基... (548)
4th Potent mouse mon... (476)
5th 新参ファンと古参... (404)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース