Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
0402-0702-0600.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:518.3 KB
|
Last updated |
:Feb 27, 2024 |
Downloads |
: 2098 |
Total downloads since Feb 27, 2024 : 2098
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
プラグマティズムの英語教育論的含意 : R. Rortyの自文化中心主義・語彙論が示唆する新たな英語教育パラダイムの地平
|
Kana |
プラグマティズム ノ エイゴ キョウイクロンテキ ガンイ : R. Rorty ノ ジブンカ チュウシン シュギ・ゴイロン ガ シサスル アラタナ エイゴ キョウイク パラダイム ノ チヘイ
|
Romanization |
Puragumatizumu no eigo kyoikuronteki gani : R. Rorty no jibunka chushin shugi goiron ga shisasuru aratana eigo kyoiku paradaimu no chihei
|
|
Other Title |
Title |
Implications of pragmatism in English educational theory : a new paradigm of English education derived from R. Rorty,s 'ethnocentrism and lexicology'
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
山中, 司
|
Kana |
ヤマナカ, ツカサ
|
Romanization |
Yamanaka, Tsukasa
|
Affiliation |
慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科後期博士課程, 日本学術振興会特別研究員(DC2)
|
Affiliation (Translated) |
Doctoral Program, Graduate School of Media and Governance, Keio University, Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science (DC2)
|
Role |
|
Link |
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
Name |
慶應義塾大学湘南藤沢学会
|
Kana |
ケイオウ ギジュク ダイガク ショウナン フジサワ ガッカイ
|
Romanization |
Keio gijuku daigaku shonan fujisawa gakkai
|
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2007
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
Keio SFC journal
|
Name (Translated) |
|
Volume |
7
|
Issue |
2
|
Year |
2007
|
Month |
|
Start page |
68
|
End page |
78
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
英語教育が20世紀の終盤より大きな質的変貌を遂げつつある中、それに携わる全ての者は、工夫や効率化のみに視点を向けるべきではなく、そのパラダイム・シフトの可能性をも見据えた、根本的な議論を交わすべきである。本論文は新たな英語教育のパラダイムをプラグマティズムの観点から論じ、具体的な英語教育の理念とそのあり方を検討した。その際、R. Rorty の「希望の哲学」を英語教育論のコンテクストで捉え直し、自分の興味や関心に基づいたコンテンツを自らが発信する「プロジェクト発信型」の英語教育に新たな意義を認めた。
English education in Japan has been in the midst of drastic change from the latter half of the twentieth century onwards and those engaged in the field should now engage in far-reaching debate in the light of this possible paradigm shift in English education, rather than merely considering issues of practicality and efficiency. This article considers a new paradigm in English education in Japan from the perspective of pragmatism, both theoretically and practically. Reinterpreting Rorty’s “philosophy of hope” in the context of English education, this article affirms the significance of a project-oriented English education method where messages are transmitted according to the interests and values of the individual.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
Jan 20, 2009 | | コメント, フリーキーワード, 抄録, 本文, キーワード を変更 |
Feb 27, 2024 | | JaLCDOI,Note 注記 を変更 |
|
|
Index |
|
Related to |
|