アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
0402-0702-0600.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:518.3 KB
|
Last updated |
:Feb 27, 2024 |
Downloads |
: 2096 |
Total downloads since Feb 27, 2024 : 2096
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
プラグマティズムの英語教育論的含意 : R. Rortyの自文化中心主義・語彙論が示唆する新たな英語教育パラダイムの地平
|
カナ |
プラグマティズム ノ エイゴ キョウイクロンテキ ガンイ : R. Rorty ノ ジブンカ チュウシン シュギ・ゴイロン ガ シサスル アラタナ エイゴ キョウイク パラダイム ノ チヘイ
|
ローマ字 |
Puragumatizumu no eigo kyoikuronteki gani : R. Rorty no jibunka chushin shugi goiron ga shisasuru aratana eigo kyoiku paradaimu no chihei
|
|
別タイトル |
名前 |
Implications of pragmatism in English educational theory : a new paradigm of English education derived from R. Rorty,s 'ethnocentrism and lexicology'
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
山中, 司
|
カナ |
ヤマナカ, ツカサ
|
ローマ字 |
Yamanaka, Tsukasa
|
所属 |
慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科後期博士課程, 日本学術振興会特別研究員(DC2)
|
所属(翻訳) |
Doctoral Program, Graduate School of Media and Governance, Keio University, Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science (DC2)
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学湘南藤沢学会
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ショウナン フジサワ ガッカイ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku shonan fujisawa gakkai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2007
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
Keio SFC journal
|
翻訳 |
|
巻 |
7
|
号 |
2
|
年 |
2007
|
月 |
|
開始ページ |
68
|
終了ページ |
78
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
英語教育が20世紀の終盤より大きな質的変貌を遂げつつある中、それに携わる全ての者は、工夫や効率化のみに視点を向けるべきではなく、そのパラダイム・シフトの可能性をも見据えた、根本的な議論を交わすべきである。本論文は新たな英語教育のパラダイムをプラグマティズムの観点から論じ、具体的な英語教育の理念とそのあり方を検討した。その際、R. Rorty の「希望の哲学」を英語教育論のコンテクストで捉え直し、自分の興味や関心に基づいたコンテンツを自らが発信する「プロジェクト発信型」の英語教育に新たな意義を認めた。
English education in Japan has been in the midst of drastic change from the latter half of the twentieth century onwards and those engaged in the field should now engage in far-reaching debate in the light of this possible paradigm shift in English education, rather than merely considering issues of practicality and efficiency. This article considers a new paradigm in English education in Japan from the perspective of pragmatism, both theoretically and practically. Reinterpreting Rorty’s “philosophy of hope” in the context of English education, this article affirms the significance of a project-oriented English education method where messages are transmitted according to the interests and values of the individual.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
Jan 20, 2009 | | コメント, フリーキーワード, 抄録, 本文, キーワード を変更 |
Feb 27, 2024 | | JaLCDOI,注記 注記 を変更 |
|
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|