慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_26780453seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_26780453seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :124.7 KB
Last updated :Nov 12, 2018
Downloads : 459

Total downloads since Nov 12, 2018 : 459
 
Release Date
 
Title
Title 地域社会における小学校の役割に関する史的研究 : 「学校と家庭の連絡」を視点として  
Kana チイキ シャカイ ニ オケル ショウガッコウ ノ ヤクワリ ニ カンスル シテキ ケンキュウ : 「ガッコウ ト カテイ ノ レンラク」 オ シテン トシテ  
Romanization Chiiki shakai ni okeru shōgakkō no yakuwari ni kansuru shiteki kenkyū : "gakkō to katei no renraku" o shiten toshite  
Other Title
Title Historical study for the role of primary school in local society : focusing on the aim of co-operation between school and home  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 山梨, あや  
Kana ヤマナシ, アヤ  
Romanization Yamanashi, Aya  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部(三田)・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 40439237
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では, 長野県下伊那郡上郷尋常高等小学校の学校資料・地域資料の分析を行い, 「学校と家庭の連絡」は1900年代から大正期には小学校への就学奨励を主眼としていたが, 1920年代半ばより小学校教育の定着を図ることへと変化していったことが示された。
「学校と家庭の連絡」への注目は1900年代頃の師範学校附属小学校が嚆矢であり, 東京府青山師範学校附属小学校では, 「学校家庭通信」という小冊子を毎月発行した。この小冊子は保護者の学校教育に対する理解を深め, 積極的な協力を求める教育的メディアとしての役割が期待され, この動向は他の師範学校附属小学校, 東京府下の公立小学校に普及したことが明らかにされた。
This study demonstrates how primary schools in Japan tried to develop Co-operatation between school and home from 1900s to 1945, by analyzing school records of Kamisato Village Primary school in Nagano Prefecture. It was revealed that the aim of Co-operatation between school and home transfered from improving school attendance rates to ensure pupils' acadmic attainment.
It was Elementary School affiliated with the Tokyo Prefectural Aoyama Normal School that focused on the importance to establish the Co-operation between school and home in the first period of Japanese education history.This elemetary school published periodical pamphlets for parents to establish the co-operative relationship between school and home, which spread to all other elementary schools affiliated with prefectural Normal school and public primary schools in Japan until 1930s. It was demonstrated that co-operation between school and home prevailed and familiarized by printing media published by primary schools.
 
Table of contents

 
Keyword
学校と家庭の連絡  

農村の小学校における学校と家庭の連絡  

家庭訪問と保護者会の活用  

学校と家庭をつなぐメディアの活用  

小学校教育への理解と協力  
NDC
 
Note
研究種目 : 若手研究(B)
研究期間 : 2014~2017
課題番号 : 26780453
研究分野 : 日本教育史
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 12, 2018 15:24:14  
Creation date
Nov 12, 2018 15:24:14  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 12, 2018    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2017 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to