慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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Item Type Article
ID
KAKEN_26630079seika  
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KAKEN_26630079seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :4.1 MB
Last updated :Jan 6, 2017
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Release Date
 
Title
Title 運転責任の移譲を考慮した車両の自動運転システムアーキテクチャの構築  
Kana ウンテン セキニン ノ イジョウ オ コウリョシタ シャリョウ ノ ジドウ ウンテン システム アーキテクチャ ノ コウチク  
Romanization Unten sekinin no ijo o koryoshita sharyo no jido unten shisutemu akitekucha no kochiku  
Other Title
Title Architecture of automated driving systems in consideration of delegation of driving authority  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 西村, 秀和  
Kana ニシムラ, ヒデカズ  
Romanization Nishimura, Hidekazu  
Affiliation 慶應義塾大学・システムデザイン・マネジメント研究科・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 70228229
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2016  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2015  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
自動運転システムを搭載した車両でのドライバーと自動運転システム間の運転権限の移譲をどのような条件で行うことで安全が確保されるのかを明確にするため, システムモデルの記述言語であるSysML(Systems Modeling Language)を用い, 自動運転システムとドライバーの関係性を外部システムとの関係とともに明らかにした。事故発生に基づくユースケースを設定し, アクティビティ図と状態機械図を用いた振る舞いの明確化を行った。システムモデルに基づき, 仮想ドライバーモデルを用いたシミュレーションを実施し, ドライバーによる不適切な操縦による影響を分析し, その対処方法をシミュレーションにより検討した。
In order to maintain the system safety in delegation of driving authority between a driver and the automated driving system, by using a description language of the system model, SysML (Systems Modeling Language), we revealed relationship among the automated driving system, the driver and external systems. By setting the use cases based on the occurrence of the accident, we defined the behavior with activity diagrams and state machine diagrams. We conducted a simulation using the virtual driver model, based on the system model and analyzed the impact of improper handling by the driver to system safety to lead a solution avoiding traffic accidents.
 
Table of contents

 
Keyword
自動運転システム  

システムアーキテクチャ  

システムモデル  

車両運動制御  

制御システム設計  
NDC
 
Note
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2014~2015
課題番号 : 26630079
研究分野 : 工学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 27, 2016 11:19:08  
Creation date
Dec 27, 2016 11:19:08  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2015 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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