東南アジア地域で, イスラーム美術がいかに発展し, どのようなイスラーム美術品がコレクションされ, どのような意図のもとに展示されているのかを, 初年度はブルネイにおいて調査し, 2年目はジャカルタで調査した。ブルネイでのイスラーム美術展示には, 「マレー・イスラーム王制」をかかげるイスラーム国家としてのブルネイを印象付ける目的があるようだった。一方インドネシアでは, 展示において「イスラーム美術」というカテゴリーや表記が見られないが, それは, 多民族・多文化のインドネシアで, 特定の宗教に焦点を当てることが忌避されているからと考えられる。東方アジアのイスラーム美術について, シンポジウムを2度行った。
Islamic art in Southeast Asia had not been the focus of studies on Islamic art history for a long while. However, there has been growing interest in the subject in the last decade. Over the past two years, I visited Bandar Seri Begawan in Brunei and Jakarta in Indonesia to explore what kind of Islamic art objects were on public display and how they were exhibited. The Islamic art gallery in Brunei Museum was probably established to enhance the image of Brunei as a Malay-Islamic country. On the other hand, the museums in Jakarta do not apply the conventional category of "Islamic art" that has been developed in the field of art history in the West. This intentional absence of the concept of "Islamic art" seems to derive from the Indonesian government's five official principles known as the Pancasila. Two seminars on Islamic art and culture in Southeast Asia and East Asia have been organized in the past two years.
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