慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_25350943seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_25350943seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :284.3 KB
Last updated :Jan 6, 2017
Downloads : 503

Total downloads since Jan 6, 2017 : 503
 
Release Date
 
Title
Title 幼児の基本的動作習熟度及び活動動作水準に応じた運動プログラムのための基礎的研究  
Kana ヨウジ ノ キホンテキ ドウサ シュウジュクド オヨビ カツドウ ドウサ スイジュン ニ オウジタ ウンドウ プログラム ノ タメ ノ キソテキ ケンキュウ  
Romanization Yoji no kihonteki dosa shujukudo oyobi katsudo dosa suijun ni ojita undo puroguramu no tame no kisoteki kenkyu  
Other Title
Title The relationship between fundamental movement skill competence and physical activity level in preschool children : a study for making exercise programs for preschoolers  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 佐々木, 玲子  
Kana ササキ, レイコ  
Romanization Sasaki, Reiko  
Affiliation 慶應義塾大学・体育研究所・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 80178673
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2016  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2015  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は, 幼児の基本的な動作の習熟度と日常活動における動きの多様性との関係を明らかにすることを主たる目的とした。幼稚園での自由遊び時間中に観察される動作を経時的に記録し, 遊び活動に含まれる基礎的な動作の種類, 出現頻度を計測した。動作習熟度の高い幼児は低い幼児と比べて活動中に出現する動作の種類が多く多様であり, 動作から動作への展開も速いことが明らかになった。また, 歩数などの定量的な身体活動量と動きの多様性は必ずしも一致せず, 子どもたちが実際にどのような運動や動作を行っているかを認識することの必要性が示唆された。これらの結果は幼児の効果的な運動プログラム作成に生かされるものと考えられる。
The pouperse of this study was to clarify the relationship between fundamental movement skill (FMS) competence and behavioral movement patterns during freeplay in preschool children in order to determine what support FMS acquisition may require. In the observational methods, I recorded those children's movements during the period, and compared behavioral movement patterns among children with and those without sufficient FMS competence. It was indicated that children with higher FMS competence tended to have longer and more varied and complex behavior patterns. Although children with lower FMS competence did engage in locomotion, their movemens were rather simple and less varied during free play activities. Based on these findings, it must be pointed out that there is a need to provide organized opprtunities that facilitate children's acquisition of FMS, which may include teaching unfamiliar movements, usage of play equipment, and providing appropriate spaces.
 
Table of contents

 
Keyword
動作発達  

幼児  

観察的評価  

動作習熟度  

動きの多様性  

自由遊び  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)(一般)
研究期間 : 2013~2015
課題番号 : 25350943
研究分野 : 発達動作学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 27, 2016 11:18:36  
Creation date
Dec 27, 2016 11:18:36  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2015 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to