慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

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KAKEN_18K04211seika  
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KAKEN_18K04211seika.pdf
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Release Date
 
Title
Title モデルベースト制御における機械学習とダイナミクスの融合に向けての基礎研究  
Kana モデル ベースト セイギョ ニ オケル キカイ ガクシュウ ト ダイナミクス ノ ユウゴウ ニ ムケテ ノ キソ ケンキュウ  
Romanization Moderu bēsuto seigyo ni okeru kikai gakushū to dainamikusu no yūgō ni mukete no kiso kenkyū  
Other Title
Title Fundamental study of fusion of machine leaning and dynamics for model-based control  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 足立, 修一  
Kana アダチ, シュウイチ  
Romanization Adachi, Shūichi  
Affiliation 慶應義塾大学・理工学部 (矢上) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 40222624

Name 丸田, 一郎  
Kana マルタ, イチロウ  
Romanization Maruta, Ichirō  
Affiliation 京都大学・工学研究科・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 20625511

Name 井上, 正樹  
Kana イノウエ, マサキ  
Romanization Inoue, Masaki  
Affiliation 慶應義塾大学・理工学部 (矢上) ・講師  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 80725680
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2021  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2020  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
ロバスト制御やモデル予測制御などのようなモデルに基づく制御(Model-Based Control: MBD)やカルマンフィルタのようなモデルに基づく状態推定を行うためには,対象の高精度な数学モデルが必要になる。本研究では,データに基づく機械学習とダイナミクスを考慮した制御理論を融合することにより,新たなモデリングの方法論の構築を目指した。具体的に,自動車用エンジンや電気自動車用リチウム二次電池などといった非線形性の強い対象のモデリング問題を検討した。エンジンに対しては能動学習を用いたエンジンデータ収集の方法を検討した。二次電池に対しては電池の通電抵抗を適応的に推定する新しい方法を提案した。
In order to utilize Model-Based-Control (MBD) such as robust control and model predictive control, and Model-Based-State-Estimation (MBSE) such as Kalman filter, it is necessary to build a precise mathematical model of the target plant.  In this study, we aim to construct new modeling methods for practical systems by combining the data-based machine-learning in AI and system identification of the dynamic control theory.  In particular, two modeling problems of nonlinear systems are considered.  One is a gasoline engine of automobile and the other is lithium-ion secondary battery for electric vehicles.  For the modeling of gasoline engine which has heavy nonlinearity, Gaussian process regression with active learning method is applied to design an effective modeling experiment.  An adaptive identification method in consideration of the physical property of the lithium-ion battery is proposed, and the effectiveness if the method is examined through experiments with real battery.
 
Table of contents

 
Keyword
制御  

システム同定  

機械学習  

自動車  

非線形システム  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究 (C) (一般)
研究期間 : 2018~2020
課題番号 : 18K04211
研究分野 : 制御工学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 14, 2022 10:54:44  
Creation date
May 17, 2022 13:20:39  
Registerd by
mediacenter
 
History
May 17, 2022    インデックス を変更
Nov 14, 2022    Creator 著者ID,Creator Name,Creator Kana,Creator Romanization,Creator Affiliation,Creator Affiliation (Translated),Creator Role,Creator Link,Abstract 内容,Note 注記 を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2020 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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