慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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ID
KAKEN_15K03675seika  
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KAKEN_15K03675seika.pdf
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Release Date
 
Title
Title 日本企業のアジア進出にかかわる本社価値の研究  
Kana ニホン キギョウ ノ アジア シンシュツ ニ カカワル ホンシャ カチ ノ ケンキュウ  
Romanization Nihon kigyō no Ajia shinshutsu ni kakawaru honsha kachi no kenkyū  
Other Title
Title Research on the roles of headquarters of Japanese firms in entering Asian markets  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 清水, 勝彦  
Kana シミズ, カツヒコ  
Romanization Shimizu, Katsuhiko  
Affiliation 慶應義塾大学・経営管理研究科・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 50579935
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
環境変化の激しいアジア新興国市場では, 「スピード」「現地化」が重視される一方, 差別化を行うために日本市場あるいは欧米市場進出で得られた知見を活かす必要があるというジレンマに日本企業は十分対応できていない。結果として, 多くの日本企業が優れた製品, 技術を持ちながらもアジア市場におけるポテンシャルを発揮できていないことが再発見された。また, そうした問題点については「直視」することなく, 現地の市場の未成熟度など「言い訳」を容認する文化が散見された。多くの場合, 日本企業における本社は「もっとも国際化が遅れた部門」という発見は, より多くの示唆を含み, 今後さらなる研究が必要であることが痛感された。
For Japanese firms, it is critical to manage speed and local business practices without losing their strengths developed in Japanese and western markets. Yet, not many Japanese firms are able to balance the two competing demands well. As a result, their potential in terms of great products and advance technologies are not fully realized in the Asian markets. Moreover, it is found that many Japanese managers are not committed to those problems sincerely. Instead, they attribute the poor performance to local uncertainties and immaturity. In this sense, it is fair to say that the headquarters is the least globalized division, which suggests that we have to explore this issue even deeper and more thoroughly.
 
Table of contents

 
Keyword
本社  

日本企業  

アジア進出  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)(一般)
研究期間 : 2015~2017
課題番号 : 15K03675
研究分野 : 組織マネジメント
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 12, 2018 15:24:16  
Creation date
Nov 12, 2018 15:24:16  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 12, 2018    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2017 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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