慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00150430-00000117-0089  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00150430-00000117-0089.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.7 MB
Last updated :Oct 4, 2010
Downloads : 1133

Total downloads since Oct 4, 2010 : 1133
 
Release Date
 
Title
Title 天国から地獄へ : マンガから見た日本の第二次世界大戦の記憶:敗戦直後から1970年代まで  
Kana テンゴク カラ ジゴク エ : マンガ カラ ミタ ニホン ノ ダイニジ セカイ タイセン ノ キオク : ハイセン チョクゴ カラ 1970ネンダイ マデ  
Romanization Tengoku kara jigoku e : manga kara mita Nihon no dainiji sekai taisen no kioku : haisen chokugo kara 1970nendai made  
Other Title
Title From heaven to hell : World War II memories in Japan as seen through the manga, immediately after the war to the 1970s  
Kana  
Romanization  
Creator
Name Nakar, Eldad  
Kana ナカル, エルダド  
Romanization  
Affiliation 慶應義塾大学大学院社会学研究科:日本学術振興会  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田哲學會  
Kana ミタ テツガクカイ  
Romanization Mita tetsugakukai  
Date
Issued (from:yyyy) 2007  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 哲學  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 117  
Year 2007  
Month 3  
Start page 89  
End page 123  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
As the literature on collective memory acknowledges, when individuals recall their past, their memory is a collaborative product, influenced by society, and modeled by the collective frame of the day. Collective memory, scholars agree, is substantiated through multiple forms of communication. To infer on how a certain society remembers its past, scholars, thus, take on the task of investigating various mediums and different cultural productions. In Japan, it seems, however, that scholars failed to include manga into the above comprehension. As if manga is not a medium of communication that abide by the collective memory frame of the day, whenever the issue of collective memories of World War II in Japan has been addressed-and there were ample investigations on the issue so far-only few scholars looked at Japanese manga. Responding to the above tendency, in my paper, I choose to concern myself solely with the fictional representation of WW II over the manga. I seek to put manga tales of WW II against the social environment from which I argue they draw their ideas and worldview. I apt to demonstrate that manga narration of WW II is also a reflection of the different times in which it was produced.
 
Table of contents
はじめに
2. 第二次世界大戦を題材とする日本のマンガ
 2.1. 1950年代後半から1960年代後半まで
  2.1.1. 英雄的な戦闘 : 羅憲的語り
  2.1.2 プロットの構成に見られる類似点
  2.1.3. 単純なプロット,可愛らしい登場人物,歴史的リアリズム
  2.1.4. 悲惨な戦争 : 拒絶された語り
 2.2. 1960年代後半から1970年代後半まで
  2.2.1. 悲惨な戦争 : 羅憲的語り
  2.2.2 プロットの構成の類似点
  2.2.3. 個人の証言と女性の記憶
  2.2.4. 英雄的な戦闘 : 薄れゆく語り
3. 自己を映す鏡
 3.1. 1945年~1954年 : 時間の隔たり
 3.2. 1950年代後半から1960年代後半まで : 肯定的な過去のイメージの出現
 3.3. 1960年代後半から1970年代後半まで : 忌まわしい過去の記憶
4. マンガの社会的枠組
 
Keyword
 
NDC
 
Note
特集記憶の社会学
投稿論文
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 04, 2010 09:00:00  
Creation date
Oct 04, 2010 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Philosophy / 117 (200703)
 
Related to