慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000071-0027  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000071-0027.pdf
Type :application/pdf Download
Size :473.2 KB
Last updated :Jul 28, 2015
Downloads : 2122

Total downloads since Jul 28, 2015 : 2122
 
Release Date
 
Title
Title アメリカの大学図書館におけるサブジェクトライブラリアン  
Kana アメリカ ノ ダイガク トショカン ニ オケル サブジェクト ライブラリアン  
Romanization Amerika no daigaku toshokan ni okeru sabujekuto raiburarian  
Other Title
Title Subject librarians of college and university libraries in the United States of America  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 山田, かおり  
Kana ヤマダ, カオリ  
Romanization Yamada, Kaori  
Affiliation 嘉悦大学情報メディアセンター  
Affiliation (Translated) Information and Media Center, Kaetsu University  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan joho gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2014  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 71  
Year 2014  
Month  
Start page 27  
End page 50  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】本研究では, アメリカの大学図書館におけるサブジェクトライブラリアンの導入経緯と定着の理由, その後の推移を調査し歴史的経緯を明らかにするとともに, サブジェクトライブラリアンの役割および, 普及状況や導入状況を明らかにすることを目的とする。
【方法】サブジェクトライブラリアンおよびその同義語をキーワードとして文献調査を行い, 歴史的経緯を明らかにした。現在の状況については, Webページに掲載されたサブジェクトライブラリアンのリストを調査し, 各大学の導入状況(名称, 人数, 分野数, 役割)や, 個人の情報(地位, 部署, 経歴)を調査し, 大学の種類による違いを比較した。
【結果】アメリカの大学図書館では, 主題部門制の導入および地域研究の必要性をきっかけにサブジェクトライブラリアンが本格的に導入され, 戦後の学生数や出版数の増加による教員から図書館員への選書の役割の移行により1960年代までにサブジェクトライブラリアンが定着したことが明らかになった。サブジェクトライブラリアンの主な役割は, 蔵書構築, レファレンス・研究支援, 図書館利用教育, リエゾンサービスであり, 1980年代以降はオンライン化や電子情報源の登場により, これらの役割に電子情報源の選択やチャットレファレンスなどが加わった。大規模な大学図書館ではほとんどの図書館においてサブジェクトライブラリアンが設置されていたが, 中小規模の大学図書館では, サブジェクトライブラリアンではなく, 担当する学科への支援を中心に行うリエゾンライブラリアンを設置している傾向が見られた。
Purpose : This paper describes the history, current situation and roles of subject librarians in college and university libraries in the United States of America.
Methods : First, through a review of the literature, the history of subject librarians and related experts in university libraries of the United States was clarified. Second, in order to examine the current situation and working circumstances of subject librarians, the websites of some university libraries were checked. More specifically, lists of subject librarians were found on websites and analyzed to compare their roles between types or categories of university.
Results : In the early days, subject librarians appeared in the United States to deploy the subject divisional plan and to promote area studies in universities. It became clear that the status of subject librarians had become well established by the 1960s as the task of selecting books shifted from faculty members to librarians, due to the postwar increase in the number of students and publications. The subject librarians usually were responsible for collection development, reference services, research consulting, library instruction, and liaison service. Since the 1980s, the selection of electronic resources, chat reference and so on were added as new tasks due to the appearance of the online environment and electronic resources. This survey found that the system of subject librarians has been adopted by most libraries at research universities, but small- or medium-size libraries tend to have liaison librarians serving only individual departments.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jul 28, 2015 13:00:50  
Creation date
Jul 28, 2015 13:00:50  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 71 (2014)
 
Related to