【目的】近年, 大学図書館において電子ジャーナル(EJ)導入数が増加し, 冊子体にとってかわる存在となりつつある。EJ は一般的に出版社などの管理するプラットフォームへアクセスして利用するものであり, 大学図書館が利用者に対してEJ を適切な状態で提供し続けることは困難である。大学図書館がEJ へのアクセス環境を適切に提供する方策を提案するため, 本調査はプラットフォーム上でEJ がどの程度適切に提供されているかを調査し, 適切に提供されていない場合は, その原因を明らかにする。
【方法】はじめに代表的な出版社15社が発行するEJ のデータを集めた。次に刊行状況の変更(誌名変更, 出版社間移行, 統合, 廃刊など)により特別な措置を施す必要のあるEJ 302件を抽出した。これらのEJ を提供するプラットフォーム上のWebサイト(EJサイト)へアクセスし, 適切な措置が施されたうえでEJ が提供されているかを確認した。調査対象とした刊行状況の変更は, 2006~2007年の1年間に起こったものである。2007年9月から10月にかけて, これらのEJ サイトへアクセスして提供状況を調査した。
【結果】フルテキストがプラットフォーム上から消失している状態が23件, フルテキストは存在するがアクセスが困難となっている状態が208件あった。主な原因は, 廃刊後に出版社が提供をやめる, 雑誌が出版社を移った際の対応が適切になされていない, であった。これらの問題の一部は, TRANSFERと電子ジャーナル・アーカイブの取組みで改善できる可能性がある。また, 大学図書館が協力してEJ の総合目録を作成し, EJ の正確な情報を保持することによっても, アクセス困難な事態の改善を図れると考えられる。
Purpose: Academic libraries are increasingly collecting many electronic journals and their collections are shifting from printed versions to electronic versions. Unfortunately, it is difficult for academic libraries to properly keep their own electronic journal collections, because the collections can generally be accessed only from the delivery platforms provided by each publisher. In order to enable academic libraries to improve access to electronic journals for end users, this study surveyed the ease of accessing information across the platforms. The reasons why appropriate information was not provided were also identified.
Methods: First, bibliographic data of electronic journals published by 15 major publishers were collected. Second, the author chose 302 electronic journals for which special measures have to be taken due to a change such as change of title, transfer to other publisher, consolidation with other journal, cessation of publication, and so on. Next, the websites of delivery platforms were manually checked to identify whether appropriate measures for each change had been taken. The target period for changes was 2006 to 2007, and each website was checked from September through October 2007.
Results: The main results were: 1) the websites of 23 electronic journals had lost the full text; 2) the websites of 208 electronic journals had some problems with access, though they had the full text. Main causes were that a) a publisher stopped providing services for a ceased electronic journal, and b) transferring publishers and receiving publishers failed to take measures after electronic journals had been transferred from one publisher to the other. Some of the problems will be improved by the TRANSFER Project and electronic journal archives. If academic libraries throughout Japan were to create a union catalog of electronic journals, access problems might be improved.
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