慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000061-0153  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000061-0153.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.8 MB
Last updated :Aug 11, 2010
Downloads : 1550

Total downloads since Aug 11, 2010 : 1550
 
Release Date
 
Title
Title レファレンス・サービスの評価の枠組みとレファレンス・サービスの質の評価法  
Kana レファレンス・サービス ノ ヒョウカ ノ ワクグミ ト レファレンス・サービス ノ シツ ノ ヒョウカホウ  
Romanization Refarensu sabisu no hyoka no wakugumi to refarensu sabisu no shitsu no hyokaho  
Other Title
Title A framework for evaluating reference services and methods for quality evaluation  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 石原, 眞理  
Kana イシハラ, マリ  
Romanization Ishihara, Mari  
Affiliation 慶應義塾大学大学院文学研究科図書館・情報学専攻  
Affiliation (Translated) Graduate School of Library and Information Science, Keio University  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan joho gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2009  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 61  
Year 2009  
Month  
Start page 153  
End page 176  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】 本研究の目的は、公共図書館におけるレファレンス・サービスの評価のための枠組みを構築し、その枠組みに基づいてレファレンス・サービスの質評価のための方法を提案することである。 
【方法】 レファレンス・サービスの評価の枠組みを構築するために、レファレンス・サービスの評価に関する先行文献を調査した。 調査の結果構築した枠組みは 「評価の構成」「評価の文脈」「評価の規準」「評価の方法・尺度」の4つの次元から構成されている。
 本研究では、レファレンス・サービスの質を評価するために、 質問紙調査形式の利用者調査を行うことを提案している。 この方法は、 レファレンス・サー ビス評価の効果的な方法だと考えられるからである。 評価の方法を開発するために、公共図書館の利用者に対してフォーカス・グループ・インタビューを行った。フォーカス・グループ・インタビューの結果を検証し、図書館利用者の視点からレファレンス・サー ビスの質を評価することができるような質問紙調査を開発した。 
【結果】  文献調査を行い、熟考することにより、これまで示されていなかったレファレンス・サービスの評価の枠組みを構築した。 また、レファレンス・サービスの質を評価するための方法として、効果的なツールを開発した。
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Aug 11, 2010 09:00:00  
Creation date
Aug 11, 2010 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 61 (2009)
 
Related to