慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2017000002-20170328  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2017000002-20170328.pdf
Type :application/pdf Download
Size :132.3 KB
Last updated :Jul 26, 2019
Downloads : 190

Total downloads since Jul 26, 2019 : 190
 
Release Date
 
Title
Title 中学校がスムースに小学生を受け入れるための仕組みの開発  
Kana チュウガッコウ ガ スムース ニ ショウガクセイ オ ウケイレル タメ ノ シクミ ノ カイハツ  
Romanization Chūgakkō ga sumūsu ni shōgakusei o ukeireru tame no shikumi no kaihatsu  
Other Title
Title Development of a mechanism of a junior high school to smoothly accept primary school students.  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 尾上, 義和  
Kana オノエ, ヨシカズ  
Romanization Onoe, Yoshikazu  
Affiliation 慶應義塾大学湘南藤沢中等部・高等部教諭  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
まず, 道徳教育の一貫性が中一ギャップに与える影響について調査した。ただ, これについては, 良し悪しは別にして, 毎朝, 国家市民であることを確認する朝礼を小中高と実施しているシンガポールでさえ, これからのグローバル社会でどのようにして行ったら良いかを模索しているようであり, 接続から発生する躓きの回避には繋がらないようであった。
また, 特別な指導, 個別の指導が必要な児童生徒が増えて来ている中で, 教員が作成した調査書の引き継ぎも大変重要ではある。さらに, そうでない生徒に関しても, 本人が学びの履歴を蓄積したポートフォリオを生かした, 小中の学校としての情報共有と本人の学びの継続性は, ある程度の効果を示しているようである。ただ, そこでも, 特に中学校がその生徒の特徴を理解した指導ができることが必要になって来る。
一方で, 米国での視察も合わせると, STEM・STEAMに代表されるような新しい理科教育と, 知識偏重でない社会科教育の実施時期を見直すことで, 発育段階に沿った教育が実践されているという実感を持ち, 学習指導要領から離れた実践も, 小中一貫の可能性を広げるものとして検討できるのであれば, その可能性は大きいものと考えられる。英語・算数数学といった, 各教科での難易度の変化の平易化もさることながら, 教科を超えた配当の見直しが最も効果的ではないかという印象を持っている。
3年間, 国内外の学校で, 小中の学びの継続性, 本人の躓きについて調査して来たが, 大学入試改革にも見られるような学力の定義の変化もあり, また, これからの変化の激しい社会で生きて行く力を身につける教育の必要性からも, 発育段階に合わせた, 知識およびその運用能力を身につけるという観点で, これからのカリキュラムを構成していけば, 中一ギャップの解消という問題自体が存在しなくなるのではないかとも考えられる。そして, 自己肯定感などの心の発育についての情報共有が小中の教員間でなされることが必要と考えられる。
First, we examined the effect of consistency of moral education on the gap. In Singapore where morning meeting is held every morning to confirm that it is a citizen, it seems that how to do in the future global society seems to be explored.
In addition, while the number of students who need special guidance and individual guidance is increasing, it is very important to hand over the survey form created by faculty members. Furthermore, it seems that continuity of information sharing and learning at elementary and junior high schools is demonstrated to some extent by fully utilizing the portfolio that accumulated learning history. However, for that purpose, it is necessary for teachers at junior high schools to understand and teach the characteristics of students.
On the other hand, in addition to research in the United States, we believe that educational outcomes will be improved by reviewing the new scientific education represented by STEM · STEAM and the timing of social education not emphasizing knowledge. If we can leave the guidelines, you can think that the possibility of consistent education is expanding. Also, it is most effective to review the dividend of the entire subjects.
As seen in university entrance examination reform, definition of academic ability also changes. Even from the necessity of education to acquire the ability to live, from the viewpoint of acquiring knowledge and applied ability according to the developmental stage, if the future curriculum is constructed, the problem itself may not be present .It is also important to share information on mental development such as self-affirmation of elementary and junior high school teachers.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jul 26, 2019 13:44:47  
Creation date
Feb 21, 2019 16:13:19  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
Feb 22, 2019    上位タイトル 名前,抄録 内容,著者 を変更
Jul 26, 2019    著者 を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
Related to