慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2017000002-20170326  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2017000002-20170326.pdf
Type :application/pdf Download
Size :127.7 KB
Last updated :Feb 22, 2019
Downloads : 342

Total downloads since Feb 22, 2019 : 342
 
Release Date
 
Title
Title 現代における詩と音楽 : 領域横断的共同研究 : 民謡からヒップホップまで  
Kana ゲンダイ ニ オケル シ ト オンガク : リョウイキ オウダンテキ キョウドウ ケンキュウ : ミンヨウ カラ ヒップホップ マデ  
Romanization Gendai ni okeru shi to ongaku : ryōiki ōdanteki kyōdō kenkyū : min'yō kara hippuhoppu made  
Other Title
Title Interdisciplinary studies of music and poesy. From folklore to hip hop.  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 粂川, 麻里生  
Kana クメカワ, マリオ  
Romanization Kumekawa, Mario  
Affiliation 慶應義塾大学文学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
1. 音楽演奏アンサンブルの教育効果を議論するために, 「ロック・ギター」と「クラシック弦楽アンサンブル」のワークショップを開催した。2. 同じく, 民謡およびヒップホップと大学における人文系諸学との連携を研究するために, ワークショップとレクチャーコンサートを開催し, それらについての討論を数度にわたって重ねた。「1」については, ロック音楽およびクラシック音楽のアンサンブルを学ぶことが, いわゆる「身体知」の研究および教育として総合大学のプログラムとっても極めて有益であるという洞察が得られた。演奏に際しての身体の使い方に意識を用いることと, 演奏仲間とのインタープレイを「2」については, まず, 民謡というものが, 現代なお創作され, 伝統的に継承された曲たちとともに演奏され続けている生きた文化であることを確認した上で, 大学という場で, 民謡がその文化的・時代的背景のレクチャーとともに紹介されることで, それらの民謡を生み出した社会や文化圏に関する洞察を生き生きとしたものにすると同時に, 人々の関心を呼び, 新たな議論を可能にする, すなわち優れた文学と同様の存在意義を持つことが明らかにされた。また, ヒップホップに関しても, この新しい文化潮流を大学に導入することの意義が相当適度明らかにされた。すなわち, ラップにおける韻文創作が, 伝統的な文学研究と結びつくことにより, 「韻文」というものが持っている社会的な意味に, 現代的な光が当てられたり, DJという(音楽の「引用」を多様に組み合わせる)営みが持つポストモダン的な性格などが明らかにされた。また, ランプにおける韻の音声学的な意味についての先進的な議論も創始することができた。
1. We held workshops on "Rock guitar" and "Classical string ensemble" to discuss the educational effect of music-performance ensemble. 2. Workshops and lecture-concerts were held to investigate the collaboration of folk songs and hip hop with humanities in universities. With regard to "1", some insights were gained that learning the rock music and classical music ensembles was extremely useful as a university program, as research and education of the so-called "body knowledge". Regarding ,,2", We verified that folk songs are created even now and continue to be played with traditionally inherited songs. It is a living culture. And, when folk songs are introduced together with lectures of their cultural and historical backgrounds, people's interests are invoked and new arguments are made possible. Regarding hip-hop, the significance of introducing this new cultural trend into the university was also clarified. By associating the creation of verse in rap with traditional poetry, the social meaning of 'verse' is hit by modern light. In DJ as ‚quotation' of music and variety of combinations postmodern nature was revealed. We were also able to create advanced discussions on the phonetic meaning of rhyme in Rap.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 22, 2019 12:48:38  
Creation date
Feb 21, 2019 16:13:18  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
Feb 22, 2019    上位タイトル 名前,抄録 内容,著者 を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
Related to