慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2017000001-20170040  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2017000001-20170040.pdf
Type :application/pdf Download
Size :126.7 KB
Last updated :Feb 21, 2019
Downloads : 426

Total downloads since Feb 21, 2019 : 426
 
Release Date
 
Title
Title マックス・ベックマンの後期トリプティック作品に関する研究  
Kana マックス・ベックマン ノ コウキ トリプティック サクヒン ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Makkusu Bekkuman no kōki toriputikku sakuhin ni kansuru kenkyū  
Other Title
Title Max Beckmann's late triptychs  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 七字, 眞明  
Kana シチジ, マサアキ  
Romanization Shichiji, Masaaki  
Affiliation 慶應義塾大学経済学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
1920年代半ばには既にドイツの画壇における地位を確立し, フランクフルト・シュテーデル美術学校の教壇に立ちながら, ナチス・ドイツによりその作品が「頽廃芸術」と位置づけられたことにより, オランダ・アムステルダムを経てアメリカに亡命したドイツ人画家マックス・ベックマンは, その亡命期に大量の作品を制作している。わけてもトリプティック(三幅対画)という, 本来はヨーロッパ美術史において祭壇画のために使用されてきた絵画形式を, 宗教的文脈から離れて作品に転用することにより, その絵画表現の地平は一気に拡大した。
本研究では, アムステルダム亡命期に発表された作品群の絵画表現形式, 特に, 線描, 色彩, 空間配置といった感覚的特質に着目しつつ, 1920年代以降ドイツ絵画の主流の位置を占めた「表現主義」絵画との乖離を念頭に置きつつ, マックス・ベックマンの表現の特質と多様性に関して考察を行った。画家が制作したアムステルダム亡命期の複数の作品に関する図像学的分析作業を通じて, 画風の歴史的変遷を跡付け, またその際, オットー・ディクスをはじめとする同時代の他のドイツ人画家, さらにはフェルディナン・レジェ等の国外の芸術家がベックマンに及ぼした影響についてもあわせて検討を加えた。
「トリプティック」という絵画の「形式」と作品の「内容」の連関を意図的に破壊することで生み出される緊張関係が, 画家マックス・ベックマンにおいていかなる具体的手段により実現しているかを, 亡命芸術家という特異な立場に置かれた画家の作品分析を通じて検討し, その作業を経て, 一般にドイツ「表現主義」の絵画とみなされるベックマンの作品の特質を批判的に再検討することが, 本研究が目指すべき成果であった。その成果の一端を, トリプティック作品群のなかでも最大の作品である『Blindekuh(目隠し鬼ごっこ)』(1944/45)を例として, 論文として公表した。
The paintings that Max Beckmann (1884-1950) is working on the days in his wartime exile in Amsterdam (1938-47) involve many artistic elements. As an artist of "entartete Kunst (degenerate art)", he had begun to be interested in images derived from the form of triptych. It was in that climate of political unrest that Beckmann projected the images on the triptych-canvaces. One of his triptychs, "Blindekuh" (1944/45), as an example, shows his intention of drawing as an act of representation and reinterpretation, in the disposition of colors and in the configuration of objects. Beckmann's statements in his diary, written in Amsterdam, imply his intentions and motivations that allow a clearer understanding of his art's development.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 21, 2019 13:07:27  
Creation date
Feb 21, 2019 13:07:27  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
Related to