慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
0402-0802-0500  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
0402-0802-0500.pdf
Type :application/pdf Download
Size :618.6 KB
Last updated :Feb 26, 2024
Downloads : 1068

Total downloads since Feb 26, 2024 : 1068
 
Release Date
 
Title
Title An educational development on learning paradigm of region-wide IT hands-on workshop  
Kana  
Romanization  
Other Title
Title 情報技術に関する地域規模の演習ワークショップの実践を通した新たな教育展開に関する研究  
Kana ジョウホウ ギジュツ ニ カンスル チイキ キボ ノ エンシュウ ワークショップ ノ ジッセン オ トオシタ アラタナ キョウイク テンカイ ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Joho gijutsu ni kansuru chiiki kibo no enshu wakushoppu no jissen o toshita aratana kyoiku tenkai ni kansuru kenkyu  
Creator
Name Basu, Patcharee  
Kana バースー, パッチャリー  
Romanization  
Affiliation 慶應義塾大学SFC研究所上席所員(訪問)  
Affiliation (Translated) Senior Visiting Researcher, Keio Research Institute at SFC  
Role  
Link  

Name 三川, 荘子  
Kana ミカワ, ショウコ  
Romanization Mikawa, Shoko  
Affiliation 慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科特別研究講師  
Affiliation (Translated) Assistant Professor, Graduate School of Media and Governance, Keio University  
Role  
Link  

Name Achmad Basuki  
Kana アフマド バスキ  
Romanization  
Affiliation 慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科後期博士課程  
Affiliation (Translated) Doctoral Program, Graduate School of Media and Governance, Keio University  
Role  
Link  

Name 大川, 恵子  
Kana オオカワ, ケイコ  
Romanization Okawa, Keiko  
Affiliation 慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科教授  
Affiliation (Translated) Professor, Graduate School of Media Design, Keio University  
Role  
Link  
Edition
 
Place
藤沢  
Publisher
Name 慶應義塾大学湘南藤沢学会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク ショウナン フジサワ ガッカイ  
Romanization Keio gijuku daigaku shonan fujisawa gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2008  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Keio SFC journal  
Name (Translated)  
Volume 8  
Issue 2  
Year 2008  
Month  
Start page 59  
End page 75  
ISSN
13472828  
ISBN
9784877383497  
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/003.00080002-0059
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
This paper presents an educational development that extends the boundary of traditional distance
learning approach to incorporate computer laboratory for live IT hands-on lessons for learners in
developing countries. The proposed approach contributes to widen the IT learning opportunities in
Asia where shortage of local teaching resources is the restricted condition. The distance learning
environment is designed to deliver high-quality lectures and support multi-point live conversations in a distributed classroom. Computer virtualization technology and large-scale computing laboratory are integrated to provide laboratory environments for region-wide learners. The proposed approach has been proven feasible and effective through the actual implementations and evaluations of Asia-wide workshops in 2006 and 2008.
本研究は、講義配信という従来の遠隔教育の枠を超え、情報技術の演習環境を構築し、発展途上国の学習者に対して新たな教育展開を行った。本手法は、教えるための資源が限られるアジア地域において、情報技術習得の機会拡大に貢献した。提案する遠隔講義環境は、高品質の講義映像を分散した複数教室で同時受信が可能であり、教室間のコミュニケーションも保障する。また、各参加者に仮想環境を用いた大規模演習環境を提供する。提案手法を2006年及び2008年にアジア規模ワークショップとして実践し、評価を通してその実現性と有用性を明らかにした。
 
Table of contents

 
Keyword
IT education  

Workshop  

Remote laboratory  

Distance learning  

Educational technology  
NDC
 
Note
特集 アジアにおけるネットワークと遠隔教育
研究論文
 
Language
英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 26, 2024 15:35:04  
Creation date
Aug 18, 2009 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2009    コメント, フリーキーワード, 抄録, 版, 本文, キーワード を変更
Feb 26, 2024    JaLCDOI,Note 注記 を変更
 
Index
/ Public / Shonan Fujisawa / Keio SFC journal / 8(2) 2008
 
Related to