慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
0402-0601-0900  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
0402-0601-0900.pdf
Type :application/pdf Download
Size :474.8 KB
Last updated :Feb 27, 2024
Downloads : 1938

Total downloads since Feb 27, 2024 : 1938
 
Release Date
 
Title
Title コミュニケーション重視の英語教育における言語の役割とは : 「言語の限界」に対する理論的考察  
Kana コミュニケーション ジュウシ ノ エイゴ キョウイク ニ オケル ゲンゴ ノ ヤクワリ トワ : 「ゲンゴ ノ ゲンカイ」 ニ タイスル リロンテキ コウサツ  
Romanization Komyunikeshon jushi no eigo kyoiku ni okeru gengo no yakuwari towa : "gengo no genkai" ni taisuru rironteki kosatsu  
Other Title
Title What is the role of language in communication-oriented English education? : a theoretical consideration on the 'limitation of linguistic media in communication'  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 山中, 司  
Kana ヤマモト, ツカサ  
Romanization Yamanaka, Tsukasa  
Affiliation 慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科後期博士課程  
Affiliation (Translated) Doctoral Program, Graduate School of Media and Governance, Keio University  
Role  
Link  

Name 鈴木, 佑治  
Kana スズキ, ユウジ  
Romanization Suzuki, Yuji  
Affiliation 慶應義塾大学環境情報学部教授  
Affiliation (Translated) Professor, Faculty of Environment and Information Studies, Keio University  
Role  
Link  
Edition
 
Place
藤沢  
Publisher
Name 慶應義塾大学湘南藤沢学会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク ショウナン フジサワ ガッカイ  
Romanization Keio gijuku daigaku shonan fujisawa gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2007  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Keio SFC journal  
Name (Translated)  
Volume 6  
Issue 1  
Year 2007  
Month 4  
Start page 168  
End page 185  
ISSN
13472828  
ISBN
9784877383183  
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/003.00060001-0168
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
「コミュニケーション重視」の大学英語教育に対する社会からの期待が高まる一方で、既存の理論フレームワークは言語至上主義的なモデルに傾倒している等、必ずしも十分な「コミュニケーション観」に基づいた評価ができていない。このような問題意識を背景に、これからの英語教育が立脚すべき「次世代コミュニケーション論」を素描し、示唆と試論を提示した。この論考は「言語の限界」を複数の観点から理論的に明らかにし、メタ・コミュニケーションレベルでの分析が、広義のコミュニケーション論の概念化には不可欠なことを論じている。  This paper proposes a new theory of communication incorporating next generation media and its application to English education at the university level. Recently in Japan, need for so-called communicative English education is growing stronger, in correspondence with which there have been some interesting theories of communication. However, such theories are far from being functionally adequate, because they are confined to language alone without realizing the limitation of the role of language in communication. This paper attempts to correct these existing theoretical frameworks for a more functional model of communication. There are several important issues highlighted in this paper including "meta-communicative dimension", which is considered essential for the conceptualization of communication thus defined.
 
Table of contents

 
Keyword
大学英語教育  

コミュニケーション  

次世代コミュニケーション論  

言語の限界  

メタ・コミュニケーション  
NDC
 
Note
研究ノート
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 27, 2024 13:10:04  
Creation date
May 12, 2008 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
May 28, 2008    フリーキーワード, 本文, キーワード を変更
Feb 27, 2024    JaLCDOI を変更
 
Index
/ Public / Shonan Fujisawa / Keio SFC journal / 6(1) 2007
 
Related to