慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2017000001-20170028  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2017000001-20170028.pdf
Type :application/pdf Download
Size :128.5 KB
Last updated :Feb 21, 2019
Downloads : 211

Total downloads since Feb 21, 2019 : 211
 
Release Date
 
Title
Title 幼小移行支援のためのコンピュータ指導プログラムの開発と評価  
Kana ヨウショウ イコウ シエン ノ タメ ノ コンピュータ シドウ プログラム ノ カイハツ ト ヒョウカ  
Romanization Yōshō ikō shien no tame no konpyūta shidō puroguramu no kaihatsu to hyōka  
Other Title
Title Developing and evaluating computer-based teaching for school transition  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 山本, 淳一  
Kana ヤマモト, ジュンイチ  
Romanization Yamamoto, Junichi  
Affiliation 慶應義塾大学文学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
<目的>幼稚園・保育園から小学校への移行期に出現しやすい問題行動を予防し, 安定した発達を促すために, 就学前段階から実施できる幼小連携による発達支援プログラムを構築し, その効果を実証することを目的とした。<方法>(1)研究参加児 : 5名の発達障害のある幼児が研究に参加した。(2)教材 : これまで開発してきた発達支援プログラムをまとめて, 「包括的発達支援プログラム」として統合した。(3)支援手続き : (a)コミュニケーション発達支援, (b)社会スキル発達支援, (c)読み書き学習支援, (d)運動機能支援, (e)行動調整機能支援。特に, (a)(b)(c)に関しては, ICT教育の実現を目指して, コンピュータ支援プログラムとして実装し, それを用いた指導をおこなった。構築した発達支援を週1回大学で実施し, 家庭でも実施してもらった。それぞれの保護者には, 「家庭・園生活評価シート」に記録してもらうことで教育的ニーズを抽出し, 必要な支援を提供した。(4)計測方法 : 実際の行動(注意, コンプライアンス, 理解言語, 表出言語, 読み書き, 社会スキル, 自己制御)についてビデオ解析を用いて評価した。家庭内の行動は, 日常行動チェック用紙に記録してもらった。<結果>(1)小学校シミュレーション環境(友人と机を並べ学習を進める, 授業スケジュールを正面に視覚的に明確に示す, チャイム音によってスケジュールの移行を進める)が, 小学校生活で必要とされる, 姿勢保持, 学習持続などの適応行動の成立に有効であることが明らかになった。(2)読み書きスキル, コミュニケーション, 社会スキルが安定して出現するようになった。(3)保護者への聞き取りから, 高い満足度が得られた。<考察>小学校への適応を促すための基礎的な条件を明らかにすることができた。今後は, 小学校入学後のフォローアップとして, 保護者・本人からの聞き取りなどを行っていくことが課題である。
In this study, we examined the effect of preschool intervention program on the transition to school first grade. We developed the computer-based teaching program for promoting communication, social skills, reading and writing, motor coordination, and behavior regulation skills of children with developmental disabilities. The university staffs and family members systematically implemented this teaching programs. As result, all of five children acquired basic learning skills, social skills, and academic skills. The parents evaluated high satisfaction for the program. We are planing the follow-up study of school days for each child.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 21, 2019 13:07:26  
Creation date
Feb 21, 2019 13:07:26  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st 新自由主義に抗す... (427) 1st
2nd 斎藤隆夫の「粛軍... (340)
3rd 慶應義塾図書館史... (271)
4th 認知文法から考え... (265)
5th M&Aにおける... (263)

most downloaded items
1st <<Qu'... (1470) 1st
2nd 新参ファンと古参... (437)
3rd 731部隊と細菌戦 ... (314)
4th 日本における美容... (268)
5th 新自由主義に抗す... (267)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース