慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_26370139seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_26370139seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :239.1 KB
Last updated :Nov 12, 2018
Downloads : 2945

Total downloads since Nov 12, 2018 : 2945
 
Release Date
 
Title
Title 17世紀フランスにおける「芸術家」の理想モデルの形成と変容に関する受容史的研究  
Kana 17セイキ フランス ニ オケル 「ゲイジュツカ」 ノ リソウ モデル ノ ケイセイ ト ヘンヨウ ニ カンスル ジュヨウシテキ ケンキュウ  
Romanization 17seiki Furansu ni okeru "geijutsuka" no risō moderu no keisei to henyō ni kansuru juyōshiteki kenkyū  
Other Title
Title A historical study on the formation and transformation of an ideal model of an "artist" in the 17th century France through the concept of reception.  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 望月, 典子  
Kana モチズキ, ノリコ  
Romanization Mochizuki, Noriko  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 40449020
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
17世紀フランス美術が理想のモデルとして掲げた古代美術, ラファエッロ, プッサンという「三者」間の評価のバランスと揺らぎは, 様々な価値観の推移と連動しているはずである。本研究は, 17世紀の「古典主義」時代の美術を取り巻く制度上および理念上での革新を, 模範となる「芸術家」像の社会的表象の変遷から読みとくことを試みた。とりわけフランスの当代の画家としてプッサンを理想化する中で, 「三者」の関係性がどのように変化していったのかを, 「三者」の受容史から分析し, それによって, フランス「古典主義」が内包する価値観の振幅と多様性の一端を示した。
The balance and fluctuation in the evaluation between "Triad" (Raphael, Poussin and art of antiquity which was proclaimed as an "ideal model" by 17th century French art) must have definitely correlated with the transition of various values. This study attempted to deeply read the innovations on institutional and ideological issues surrounding the art of the 17th century "Classicism" era from the point of transition of the social representation of an exemplary image of "Artist". In particular, while idealizing Poussin as a contemporary painter of France, we analyzed how the relationship of "Triad" changed, from the acceptance history background of "Triad". As a result, we demonstrated the amplitude of the changes in values of "Classicism" as well as one path of diversity.
 
Table of contents

 
Keyword
古典主義  

17世紀フランス  

ニコラ・プッサン  

古代美術  

ラファエッロ・サンツィオ  

「芸術家」表象  

絵画受容  

美術史  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)(一般)
研究期間 : 2014~2017
課題番号 : 26370139
研究分野 : フランス近世美術史
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 12, 2018 15:24:10  
Creation date
Nov 12, 2018 15:24:10  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 12, 2018    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2017 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to