Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
KAKEN_26245066seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:706.2 KB
|
Last updated |
:Nov 12, 2018 |
Downloads |
: 454 |
Total downloads since Nov 12, 2018 : 454
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
教育過程の総合的行動遺伝学研究
|
Kana |
キョウイク カテイ ノ ソウゴウテキ コウドウ イデンガク ケンキュウ
|
Romanization |
Kyōiku katei no sōgōteki kōdō idengaku kenkyū
|
|
Other Title |
Title |
Integrated behavioral genetic study of educational processes.
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
安藤, 寿康
|
Kana |
アンドウ, ジュコウ
|
Romanization |
Ando, Juko
|
Affiliation |
慶應義塾大学・文学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
科研費研究者番号 : 30193105
|
Name |
坂上, 雅道
|
Kana |
サカガミ, マサミチ
|
Romanization |
Sakagami, Masamichi
|
Affiliation |
玉川大学・脳科学研究所・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 10225782
|
Name |
小林, 千浩
|
Kana |
コバヤシ, カズヒロ
|
Romanization |
Kobayashi, Kazuhiro
|
Affiliation |
神戸大学・医学研究科・准教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 90324780
|
Name |
藤澤, 啓子
|
Kana |
フジサワ, ケイコ
|
Romanization |
Fujisawa, Keiko
|
Affiliation |
慶應義塾大学・文学部・准教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 00453530
|
Name |
山形, 伸二
|
Kana |
ヤマガタ, シンジ
|
Romanization |
Yamagata, Shinji
|
Affiliation |
九州大学・基幹教育院・准教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 60625193
|
Name |
戸田, 達史
|
Kana |
トダ, タツシ
|
Romanization |
Toda, Tatsushi
|
Affiliation |
神戸大学大学院・医学研究科・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 30262025
|
Name |
豊田, 敦
|
Kana |
トヨダ, アツシ
|
Romanization |
Toyoda, Atsushi
|
Affiliation |
国立遺伝学研究所・生命情報研究センター・特任准教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 10267495
|
Name |
染谷, 芳明
|
Kana |
ソメヤ, ヨシアキ
|
Romanization |
Someya, Yoshiaki
|
Affiliation |
慶應義塾大学・先導研究センター・特任助教
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 20392714
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2018
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2017
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
児童期と成人期の2コホートによる双生児縦断研究を実施した。児童期は小学5年生(11歳児)約200組に対する質問紙と120組への個別発達調査を行った。読み能力や実行機能の発達的変化に及ぼす遺伝と環境の変化と安定性, リズム行動に及ぼす遺伝と環境の交互作用, きょうだい関係の特殊性などが明らかになった。
成人期では社会的達成・心身の健康度などの質問紙調査を実施し約200組から回答を得た。また認知能力の不一致一卵性の安静時脳画像とエピジェネティクスのデータを収集した。下側頭回のネットワークの差が一卵性双生児間のIQ差と関連のあることが示された。向社会性への遺伝的寄与が状況により変化することが示された。
Two longitudinal twin studies, for childhood and adulthood, were conducted.
In the children cohort, about 200 pairs of fifth graders (11yrs) answered the questionnaire asking academic abilities, social adaptability and educational environments. 120 pairs were given individual develpmental survey for executive functions and so on. Genetic and environmental stability and changes were found in those traits and rythmic tempo showed an interesting GxE interaction.
In the adulthood cohort, about 200 pairs of twins answerd the questionnaire asking social attainment, mental health and so on. Resting state of brain for IQ discrepant monozygotic twin paris (8 pairs) were investigated by fMRI and relationship between brain network in left Inferior Temporal Gyrus and IQ was found. It was also suggested that genetic contribution of prosocial behavior differed according to social situation.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
研究種目 : 基盤研究(A)(一般)
研究期間 : 2014~2017
課題番号 : 26245066
研究分野 : 教育心理学
|
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|