アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000075-0207.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.4 MB
|
Last updated |
:Sep 21, 2010 |
Downloads |
: 1107 |
Total downloads since Sep 21, 2010 : 1107
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
ATI(適性・処理交互作用)研究における情報処理的アプローチ
|
カナ |
ATI (テキセイ・ショリ コウゴ サヨウ) ケンキュウ ニ オケル ジョウホウ ショリテキ アプローチ
|
ローマ字 |
ATI (tekisei shori kogo sayo) kenkyu ni okeru joho shoriteki apurochi
|
|
別タイトル |
名前 |
Information-processing approach in the Aptitude-Treatment Interaction (ATI) research
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
藤谷, 智子
|
カナ |
フジタニ, トモコ
|
ローマ字 |
Fujitani, Tomoko
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程:教育学
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
並木, 博
|
カナ |
ナミキ, ヒロシ
|
ローマ字 |
Namiki, Hiroshi
|
所属 |
慶應義塾大学文学部
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1982
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
75
|
年 |
1982
|
月 |
12
|
開始ページ |
207
|
終了ページ |
235
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Behavior of organism is controlled by not all elements of its environment, but a small part of it. In the paradigm of operant conditioning, such selectivity has been called "attention" or selective stimulus control". The authors critically reviewed studies about this phenomenon. Four factors, which determine the phenomenon, can be classfied as follows. 1) innate factor or factor of salience, 2) selective association between stimulus and reinforcer, 3) predictability of reinforcement, 4) history of stimulus control. Two different theories about attention have been proposed : i. e., selective attention theory and general attentiveness theory. The former claims that attention to one dimension reduces attention to other dimensions and the latter claims that attention to one dimension increases general attitude to attend to other dimensions. Recent experiments seem to support the general attentiveness theory.
|
|
目次 |
I. ATI研究の問題点
II. 情報処理的分析の導入
III. 情報処理的アプローチの例
1) 結果の測度に課題遂行プロセスの測度を用いたATI
2) 適性次元にeducational set概念を用いることをめぐっての議論
3) Independent Process Analyses
4) 作業記憶容量とATI
5) 作業記憶、認知的発達水準、および最適教示処理条件
IV. 結語
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|