我が国の国民医療費は約43兆円であるが、そのうち薬剤費が20%程度占めるとされている。2年に1回の診療報酬改定の原資として、薬価引き下げ分が充当されることが慣例となっており、医薬品産業からは批判が強い。2018年度には薬価制度の抜本改革が行われ、薬価については毎年改定することとなった。直近では、薬剤費を市場としてみた場合、諸外国と比べ伸びが芳しくないことから、外資系企業を中心に市場の魅力がないと指摘されている。薬剤費は重要な政策課題であるが、その推計は国民医療費と社会医療診療行為別調査に依拠しており,その手法上の限界が指摘されてきた。主たる批判は、急性期病院で包括払いになっている薬剤費の推計が毎年なされていないことによる。従って、本当に薬剤費が伸びていない否かは不明なまま政策の議論が展開されている。本研究は,先行調査研究と異なり、IQVIAソリューションズジャパン社の2012年度より2021年度までの全医療用医薬品のデータと,株式会社医薬情報研究所のデータをYJコードで結合して分析する手法を用い,我が国の先発品,長期収載品,後発品といった医薬品の種別ごとの市場規模の推移を記述した。その結果、昨今我が国が目指してきた長期収載品依存の体質からの脱却,後発品の使用促進といった政策目標は達成されていることが確認された。第二に,抗ウイルス剤,抗PD-1抗体薬の再算定による適正化効果,各種再算定の適正化効果,通常薬価改定の適正化効果を測定し,薬剤費の急激な増加を防止していることが判明した。その結果、日本の薬剤費は安定的に増加していることが確認された。さらに、新薬創出加算対象品の市場規模の推移,安定確保医薬品の市場規模の推移を把握した。全体として、2016年の「薬価制度の抜本改革に向けた基本方針」に沿って改革が行われ、所期の目標を達成していると議論できる。
Drug costs account for about 20% of the National Healthcare Expenditure in Japan. Despite its importance in Japanese healthcare policy, methodological limitations have been pointed out as for the estimation of the drug costs, which relies on the results of the National Medical Expenditure and Survey of the Insurance-based Medical Care Activities. This study, from a different perspective, aims to grasp the trend of drug costs in Japan by combining monthly sales data on all prescription drugs from IQVIA Solutions Japan K. K. from FY2012 to FY2021 with data from Iyaku-Joho-Kenkyujo, Inc. using the YJ code. The results answered several questions. The depiction of the market sizes of brand-name drugs, long-listed drugs, and generics showed that one of the Japan's recent policy goals, shifting from long-listed drugs to on brand-name drugs, was considerably achieved, as well as more usage of generics. Next, the effects of the re-pricing of antiviral drugs and anti PD-1 antibody drugs, various re-pricing and the normal price-revisions, the price maintenance for new drugs, and the market size of the essential drugs from the point of view of stable delivery. Third, simulation analyses in the absence of the normal price-revisions and various re-pricing. Overall, the result suggested that these various re-pricing mechanisms contribute to controlling drug costs, which is in line with the 2016 "The Basic Policy for Fundamental Reform of the Drug Pricing System."
|