慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

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KAKEN_26590150seika  
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Release Date
 
Title
Title 教育脳を探る : 「教育による学習」をつかさどる脳神経基盤に関する研究  
Kana キョウイク ノウ オ サグル : 「キョウイク ニ ヨル ガクシュウ」 オ ツカサドル ノウ シンケイ キバン ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Kyoiku no o saguru : "kyoiku ni yoru gakushu" o tsukasadoru no shinkei kiban ni kansuru kenkyu  
Other Title
Title Exploring educational brain : a study on neurobasis for learning by education.  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 安藤, 寿康  
Kana アンドウ, ジュコウ  
Romanization Ando, Juko  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 30193105

Name 坂上, 雅道  
Kana サカガミ, マサミチ  
Romanization Sakagami, Masamichi  
Affiliation 玉川大学・脳科学研究所・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 10225782

Name 染谷, 芳明  
Kana ソメヤ, ヨシアキ  
Romanization Someya, Yoshiaki  
Affiliation 慶應義塾大学・先導研究センター・特任助教  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 20392714
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2016  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2015  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
教育学習は個体学習, 観察学習とは異なる進化的に獲得されたヒトに顕著な学習様式と考えられ, それに対応する特殊な脳活動があることが予想される。本研究では, 指運動の系列の記憶と再生を, 個体・観察・教育の3学習条件で実行している際の脳活動をfMRIによって把握することを目的とした。
予備実験の段階として, 課題の検討と開発を経て, 個体と観察学習の脳活動の指運動データを収集した。その結果, 個体学習では視覚野, 一次感覚運動野, 補足運動野, 被殻, 視床視覚野, 小脳, 視床の賦活が, また観察学習では視覚野, 被殻, 両側中側頭回, 縁上回, 両側前頭前野の賦活が顕著であり, 学習様式間の差が先行研究と整合的に見いだされた。
Educational learning (learning by teaching) is thought to be evolutionarily attainted followed by individual and observational learning which is assumed to be specific to Homo sapiens and, therefore, based upon some specific brain function. The purpose of the current study is to identify this "educational brain" compared with individual and observational learning situations.
In this preriminary stage, after a long-term discussion on necessary conditions for tasks of educational situation, finger movement tasks was administrated under individual and obwervational conditions. In individual learning condition, visual cortex, primary sensory motor cortex, supplementary motor area, putamen, thalamus visual cortex, cerebellum, thalamus. In observational learning condition, visual cortex in learning, putamen, both sides in the side temporal gyrus, edge exceeded, activation of both sides prefrontal cortex is remarkable. Thus differential activities were observed.
 
Table of contents

 
Keyword
教育  

進化  

fMRI  

個体学習  

観察学習  

心の理論  

利他性  

遺伝規定性  
NDC
 
Note
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2014~2015
課題番号 : 26590150
研究分野 : 教育心理学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
131.113.194.249
Access conditions

 
Last modified date
Dec 27, 2016 11:19:07  
Creation date
Dec 27, 2016 11:19:07  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2015 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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