慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_26560421seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_26560421seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :114.4 KB
Last updated :Jul 29, 2019
Downloads : 188

Total downloads since Jul 29, 2019 : 188
 
Release Date
 
Title
Title 養育者と子どもの相互行為に現れる即興的な物語の特質と構造  
Kana ヨウイクシャ ト コドモ ノ ソウゴ コウイ ニ アラワレル ソッキョウテキナ モノガタリ ノ トクシツ ト コウゾウ  
Romanization Yōikusha to kodomo no sōgo kōi ni arawareru sokkyōtekina monogatari no tokushitsu to kōzō  
Other Title
Title The structure and characteristics of the improvised narratives in the interaction between a care-taker and his/her child  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 大庭, 真人  
Kana オオバ, マサト  
Romanization Oba, Masato  
Affiliation 慶應義塾大学・政策・メディア研究科・研究員  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 20386775

Name 佐治, 伸郎  
Kana サジ, ノブロウ  
Romanization Saji, Noburo  
Affiliation 鎌倉女子大学・児童学部・講師  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 50725976
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
養育者が子どもに対し「その時・その場」で目の前にある参照対象を物語る際, その対象が安定してそこにある/いるとは限らない。養育者が当初想定し語り始めた通りに参照対象が存在する場合, 養育者は自らの語りかけを子どもの発話に合わせ, 響鳴(resonance, 崎田2010)という先行する子どもの発話を自分の発話に取り込む文型を多用することにより参照対象への言及が観察された。一方, 参照対象が存在しない場合には, 参照対象を強く想起させるきっかけとなる対象に基づき発話を展開するという方略が取られていた。
When care-takers talk to their own children on a reference target, the target is not always guaranteed to be stable in front of them (e.g. A rainbow disappears. Or a bird will be gone.) If the target is salient in the situation, "Resonance" is a remarkable form in the care-takers' speech for early stage of children. If the target is not stable or salient, they use a cue or trace of the target for the association or the imagination for the target.
 
Table of contents

 
Keyword
教育的環境  

状況起因的な語り  
NDC
 
Note
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2014~2017
課題番号 : 26560421
研究分野 : 子ども学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jul 29, 2019 16:24:49  
Creation date
Nov 12, 2018 15:24:13  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 12, 2018    インデックス を変更
Jul 29, 2019    著者 著者ID,出版地 場所,出版者 名前,出版者 カナ,出版者 ローマ字,日付 出版年(to:yyyy),日付 作成日(yyyy-mm-dd),著者版フラグ を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2017 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to