慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_26380313seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_26380313seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :336.2 KB
Last updated :Nov 12, 2018
Downloads : 307

Total downloads since Nov 12, 2018 : 307
 
Release Date
 
Title
Title 大学における知的相互作用が学術研究および科学技術の革新に与える効果の定量分析  
Kana ダイガク ニ オケル チテキ ソウゴ サヨウ ガ ガクジュツ ケンキュウ オヨビ カガク ギジュツ ノ カクシン ニ アタエル コウカ ノ テイリョウ ブンセキ  
Romanization Daigaku ni okeru chiteki sōgo sayō ga gakujutsu kenkyū oyobi kagaku gijutsu no kakushin ni ataeru kōka no teiryō bunseki  
Other Title
Title An empirical analysis of the impact of knowledge interactions in universities on academic research and science and technology innovation  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 中嶋, 亮  
Kana ナカジマ, リョウ  
Romanization Nakajima, Ryo  
Affiliation 慶應義塾大学・経済学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 70431658

Name 田村, 龍一  
Kana タムラ, リュウイチ  
Romanization Tamura, Ryuichi  
Affiliation 一橋大学・大学院商学研究科・特任講師  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 50546421
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は大学教員が実施する研究指導の効果を指導学生の研究成果の成長への貢献として定量化した。そのために学生の研究成果を指導教員の「質」と関連づけるセミパラメトリック付加価値モデルを導入し, 研究指導の「質」の下限を推定した。本研究の特色は教員の研究指導効果を識別するために, 定年退職・異動・死亡などを原因とする教員の離職に着目したことにある。研究指導環境の世代間の相違を擬似的な対照実験とみなすことで, 教員離職による研究指導の「質」の変化が学生の研究成果の成長に与える影響を識別した。実証分析では, 東京大学物理学研究者を対象に, その指導教員の研究指導効果を計測した。
This research project estimates a professor's value added to a postgraduate student's research achievement growth using unique panel data on matched advisor-advisee pairs in a world-leading physics graduate program. To address an identication problem related to the endogenous selection of advisors and advisees, we use professor turnover and estimate a semi-parametric lower bound of the variance in advisor quality affecting advisee research performance. We find that a one-standard-deviation increase in professor quality results in a 0.54 standard deviation increase in a doctoral student's research achievement growth, increasing the number of first-authored papers that are published in top journals by 0.64 at the doctoral level.
 
Table of contents

 
Keyword
大学教育の付加価値  

科学技術の発展  

研究成果生産性  

知識のスピルオーバー  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)(一般)
研究期間 : 2014~2017
課題番号 : 26380313
研究分野 : 応用計量経済学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 12, 2018 15:24:11  
Creation date
Nov 12, 2018 15:24:11  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 12, 2018    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2017 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to