Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
KAKEN_26380313seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:336.2 KB
|
Last updated |
:Nov 12, 2018 |
Downloads |
: 307 |
Total downloads since Nov 12, 2018 : 307
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
大学における知的相互作用が学術研究および科学技術の革新に与える効果の定量分析
|
Kana |
ダイガク ニ オケル チテキ ソウゴ サヨウ ガ ガクジュツ ケンキュウ オヨビ カガク ギジュツ ノ カクシン ニ アタエル コウカ ノ テイリョウ ブンセキ
|
Romanization |
Daigaku ni okeru chiteki sōgo sayō ga gakujutsu kenkyū oyobi kagaku gijutsu no kakushin ni ataeru kōka no teiryō bunseki
|
|
Other Title |
Title |
An empirical analysis of the impact of knowledge interactions in universities on academic research and science and technology innovation
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
中嶋, 亮
|
Kana |
ナカジマ, リョウ
|
Romanization |
Nakajima, Ryo
|
Affiliation |
慶應義塾大学・経済学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
科研費研究者番号 : 70431658
|
Name |
田村, 龍一
|
Kana |
タムラ, リュウイチ
|
Romanization |
Tamura, Ryuichi
|
Affiliation |
一橋大学・大学院商学研究科・特任講師
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 50546421
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2018
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2017
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
本研究は大学教員が実施する研究指導の効果を指導学生の研究成果の成長への貢献として定量化した。そのために学生の研究成果を指導教員の「質」と関連づけるセミパラメトリック付加価値モデルを導入し, 研究指導の「質」の下限を推定した。本研究の特色は教員の研究指導効果を識別するために, 定年退職・異動・死亡などを原因とする教員の離職に着目したことにある。研究指導環境の世代間の相違を擬似的な対照実験とみなすことで, 教員離職による研究指導の「質」の変化が学生の研究成果の成長に与える影響を識別した。実証分析では, 東京大学物理学研究者を対象に, その指導教員の研究指導効果を計測した。
This research project estimates a professor's value added to a postgraduate student's research achievement growth using unique panel data on matched advisor-advisee pairs in a world-leading physics graduate program. To address an identication problem related to the endogenous selection of advisors and advisees, we use professor turnover and estimate a semi-parametric lower bound of the variance in advisor quality affecting advisee research performance. We find that a one-standard-deviation increase in professor quality results in a 0.54 standard deviation increase in a doctoral student's research achievement growth, increasing the number of first-authored papers that are published in top journals by 0.64 at the doctoral level.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
研究種目 : 基盤研究(C)(一般)
研究期間 : 2014~2017
課題番号 : 26380313
研究分野 : 応用計量経済学
|
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|