慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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KAKEN_26380312seika  
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Release Date
 
Title
Title 民営化空港の市場支配力の測定と経済的規制のあり方について  
Kana ミンエイカ クウコウ ノ シジョウ シハイリョク ノ ソクテイ ト ケイザイテキ キセイ ノ アリカタ ニ ツイテ  
Romanization Mineika kūkō no shijō shihairyoku no sokutei to keizaiteki kisei no arikata ni tsuite  
Other Title
Title Measuring the degree of market power for privatized airports with non-aviation activities and economic regulation  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 田邉, 勝巳  
Kana タナベ, カツミ  
Romanization Tanabe, Katsumi  
Affiliation 慶應義塾大学・商学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 90438995
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は日本の空港の経済的規制のあり方を分析した。日本の航空旅客需要関数と空港費用関数を測定し, シミュレーション分析を行った。分析の結果, 国管理空港が赤字であるのは, 非効率な経営だけでなく政策的に誘導された低い航空系料金も原因の一つであった。もし民営化空港が利潤最大化した場合, 航空系料金は現在の約9倍に値上がりする可能性がある。空港間競争は航空系料金を低めるが, 航空系と非航空系が統合されても, 航空系料金の低下は限定的である。非混雑空港の場合, 航空系・非航空系を一括にした規制の方が社会的に望ましい。空港間合併については, 空港間が補完ではなく競合関係にある場合, 社会にとってより望ましくない。
This study explores whether aviation charge regulation is necessary at privatized airports. We employ a structural model of airline competition in the Japanese domestic air passenger market. We find that airports without integration set nine times higher than current aviation charge. When airports integrate the non-aviation sector, they tend to set lower aviation charges by 5.6-20.5 %. Consequently, non-aviation charges are lowered. Competition among airports also tends to lower aviation charges. Nonetheless, single-till regulation dominates dual-till regulation at non-congested airports, regarding welfare maximization. We find that aviation charges will remain high if airports maximize profits, whether they are integrated with highly profitable non-aviation companies and airport competition or not. Regarding mergers between airports, it is possible that the total surplus will be reduced if the airports are not complementary but competing.
 
Table of contents

 
Keyword
着陸料  

空港間競争  

非航空系  

ラムゼイ料金  

料金規制  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)(一般)
研究期間 : 2014~2017
課題番号 : 26380312
研究分野 : 交通経済
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 12, 2018 15:24:11  
Creation date
Nov 12, 2018 15:24:11  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 12, 2018    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2017 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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