Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
KAKEN_26285213seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:97.0 KB
|
Last updated |
:Jul 30, 2019 |
Downloads |
: 506 |
Total downloads since Jul 30, 2019 : 506
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
学校適応促進のための「読み書き学習支援」と「社会スキル発達支援」の統合
|
Kana |
ガッコウ テキオウ ソクシン ノ タメ ノ 「ヨミカキ ガクシュウ シエン」 ト 「シャカイ スキル ハッタツ シエン」 ノ トウゴウ
|
Romanization |
Gakkō tekiō sokushin no tame no "yomikaki gakushū shien" to "shakai sukiru hattatsu shien" no tōgō
|
|
Other Title |
Title |
Integrating reading-writing skills and social skills for school adaptation
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
山本, 淳一
|
Kana |
ヤマモト, ジュンイチ
|
Romanization |
Yamamoto, Junichi
|
Affiliation |
慶應義塾大学・文学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
科研費研究者番号 : 60202389
|
Name |
大森, 貴秀
|
Kana |
オオモリ, タカヒデ
|
Romanization |
Omori, Takahide
|
Affiliation |
慶應義塾大学・文学部・助教
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 60276392
|
Name |
大森, 幹真
|
Kana |
オオモリ, ミキマサ
|
Romanization |
Omori, Mikimasa
|
Affiliation |
昭和女子大学・人間社会学部・助教
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 50779981
|
Name |
石川, 菜津美
|
Kana |
イシカワ, ナツミ
|
Romanization |
Ishikawa, Natsumi
|
Affiliation |
東京大学・医学部附属病院・医療技術職員
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
|
Name |
石塚, 祐香
|
Kana |
イシズカ, ユウカ
|
Romanization |
Ishizuka, Yuka
|
Affiliation |
筑波大学・人間総合科学研究科; 日本学術振興会特別研究員
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 40817574
|
Name |
関根, 悟
|
Kana |
セキネ, サトル
|
Romanization |
Sekine, Satoru
|
Affiliation |
慶應義塾大学・社会学研究科・後期博士課程
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2018
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2017
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
本研究では, 発達障害のある幼児期, 学齢期の子どもに対して, 「読み書きスキル」「社会スキル」の双方に関するコンピュータを活用した学習・発達支援教材を開発し, それを大学研究室および家庭内で継続的に実施し, その学習効果を, 縦断的に分析することを目的とした。効果が実証された支援プログラムを, 包括的発達支援プログラムとして統合した。介入研究を実施した結果, 「読み書きスキル」「社会スキル」に含まれる適切な多様な行動に焦点を当て, 学習機会を最大化し, 高密度で強化すること, および, 実証された支援方法をコンピュータに実装し, 毎日家庭で実施してもらうことで, その獲得, 般化, 維持がなされることが明らかになった。
We newly developed computer-based teaching programs for establishing reading-writing skills and social skills with stimulus-paring, video modeling and feedback in children with developmental disabilities. We integrated both of the programs into a comprehensive developmental support program with hierarchical structure and flowchart branch for preschool and school-aged children. We conducted the intervention at university laboratory and at home consecutively and evaluated the effect of the program. The results showed that the following intervention procedures using a computer-based teaching program were effective for the acquisition of skills ; focusing on appropriate behaviors, maximizing learning opportunities, and providing intensive reinforcement. Application of the computer-based teaching program at home facilitated the generalization and maintenance. These results are discussed in terms of the provision in the community via internet for dissemination of developmental support.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
研究種目 : 基盤研究(B)(一般)
研究期間 : 2014~2017
課題番号 : 26285213
研究分野 : 臨床発達心理学
|
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
Nov 12, 2018 | | インデックス を変更 |
Jul 30, 2019 | | 出版地 場所,出版者 名前,出版者 カナ,出版者 ローマ字,日付 出版年(from:yyyy),日付 出版年(to:yyyy),日付 作成日(yyyy-mm-dd),日付 更新日(yyyy-mm-dd),日付 記録日(yyyy-mm-dd),形態,上位タイトル 名前,上位タイトル 翻訳,上位タイトル 巻,上位タイトル 号,上位タイトル 年,上位タイトル 月,上位タイトル 開始ページ,上位タイトル 終了ページ,ISSN,ISBN,DOI,URI,JaLCDOI,NII論文ID,医中誌ID,その他ID,博士論文情報 学位授与番号,博士論文情報 学位授与年月日,博士論文情報 学位名,博士論文情報 学位授与機関,抄録 内容,キーワード,NDC,注記,言語,ジャンル を変更 |
|
|
Index |
|
Related to |
|