慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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ID
KAKEN_24720187seika  
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KAKEN_24720187seika.pdf
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Last updated :Apr 11, 2016
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Release Date
 
Title
Title バイリンガルの言語と認知 : 二言語の習得と認知プロセスの変化の多角的研究  
Kana バイリンガル ノ ゲンゴ ト ニンチ : ニゲンゴ ノ シュウトク ト ニンチ プロセス ノ ヘンカ ノ タカクテキ ケンキュウ  
Romanization Bairingaru no gengo to ninchi : nigengo no shutoku to ninchi purosesu no henka no takakuteki kenkyu  
Other Title
Title Bilingual's language and cognition: multilateral investigation into acquisition of two languages and variation of the cognitive processes  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 佐々木, 美帆  
Kana ササキ, ミホ  
Romanization Sasaki, Miho  
Affiliation 慶應義塾大学・商学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 80400597
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2015  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2014  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は, バイリンガル認知が二言語の言語知識, 言語習得時期, 言語使用度によってどのように変わるのかを, さまざまな二言語の組み合わせのバイリンガルを対象として実験を行いマルチコンピテンスの観点から調査した。日本人英語使用者, 韓国人留学生, 日本手話話者, 日英バイリンガルを対象に, 多読と眼球運動, 感情語の心的反応, 読み書きの習得, 二言語の流暢性と脳側性について調査した。結果, 表出するバイリンガルの言語状態(熟達度)は個人の言語環境と経験および現在の言語使用に影響されながら成立していることが示唆され, 認知プロセスは二言語のプロセスを効率的に統合したかたちで確立されると推定される。
This study examined from a Multi-Competence viewpoint how bilinguals'cognition would vary according to linguistic knowledge of the two languages, age of acquisition and language usage, based on the results of various types of bilingual subjects in several experiments. The performances of Japanese users of English, Korean students in Japan, Japanese-English bilinguals adults and children, deaf signers of Japanese Sign Language were investigated in this study. The data collected were eye-movement, responses to emotion words, acquisition of reading and writing, fluency and laterality of two languages. The results suggest that appeared language conditions (i.e. proficiencies) are formed being affected by each bilingual's linguistic environment and experiences as well as current use of the two languages and cognitive processes are presumed to be established as an efficiently integrated form of the two language processes.
 
Table of contents

 
Keyword
言語学  

第二言語習得  

認知心理学  

バイリンガル  

脳側性  

多読  

読み書き習得  

眼球運動  
NDC
 
Note
研究種目 : 若手研究(B)
研究期間 : 2012~2014
課題番号 : 24720187
研究分野 : 第二言語習得, 心理言語学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
131.113.194.249
Access conditions

 
Last modified date
Apr 11, 2016 09:42:46  
Creation date
Apr 11, 2016 09:42:46  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2014 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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