アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
KAKEN_24652131seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.4 MB
|
Last updated |
:Aug 5, 2019 |
Downloads |
: 632 |
Total downloads since Aug 5, 2019 : 632
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
英語スピーキング伝達能力客観テスト
|
カナ |
エイゴ スピーキング デンタツ ノウリョク キャッカン テスト
|
ローマ字 |
Eigo supikingu dentatsu noryoku kyakkan tesuto
|
|
別タイトル |
名前 |
An objective test of communicative English proficiency
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
Batty, Aaron Olaf
|
カナ |
バティ, アーロン
|
ローマ字 |
|
所属 |
慶應義塾大学・環境情報学部・講師
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
Research team head
|
外部リンク |
科研費研究者番号 : 80406686
|
名前 |
Stewart, Jeffrey
|
カナ |
スチュワート, ジェフリー
|
ローマ字 |
|
所属 |
九州産業大学・語学教育研究センター・講師
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
Research team member
|
外部リンク |
科研費研究者番号 : 40536306
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2014
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
|
年 |
2013
|
月 |
|
開始ページ |
|
終了ページ |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
研究者たちは新しく「スピーキング伝達能力客観テスト(OCS)」を開発した。OCSTはタブレットPCを用いた計時情報ギャップ型テストである。伝統的な口頭運用能力テストの構成要素がテスト所要時間の原因になる事を前提に、発話者が評定者に新しい情報を述べる時間を計る。英語が第一(L1)及び第二言語(L2)である86名を対象にテストを行い、L2タスク完了時間にL1基準のスコアを当て、データは多相ラッシュ・モデルで解析された。仮説通りテストの客観的デザインは評定者の影響を弱め、評定者をモデルから除外できた。受験者の信頼性係数として0.88が観測され、多くの主観的なスピーキング能力テストの数値を上回った。
The researchers developed a new test of communicative speaking proficiency, called the Objective Communicative Speaking Test (OCST). The OCST is a timed information-gap task-based test delivered via tablet computers. The OCST measures the time required for a speaker to relate a piece of information unknown to the rater, on the assumption that more traditional components of oral proficiency will contribute to time to completion. The test was administered to a sample of 86 first- (L1s) and second-language (L2s) speakers of English, and their task completion times were assigned an L1-referenced score. The data were analyzed via many-facet Rasch analysis. As hypothesized, the objective design of the test reduced rater effects, and raters could be excluded from the model. An examinee reliability coefficient of 0.88 was observed, surpassing that of most subjective tests of speaking proficiency.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2012~2013
課題番号 : 24652131
研究分野 : 人文学
科研費の分科・細目 : 言語学・外国語教育
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
Aug 5, 2019 | | 著者,著者版フラグ を変更 |
|
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|