慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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ID
KAKEN_24650041seika  
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KAKEN_24650041seika.pdf
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Last updated :Dec 11, 2014
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Release Date
 
Title
Title 自己説明機能を備えた情報システム : 相互理解のためのゲームと物語の生成  
Kana ジコ セツメイ キノウ オ ソナエタ ジョウホウ システム : ソウゴ リカイ ノ タメ ノ ゲーム ト モノガタリ ノ セイセイ  
Romanization Jiko setsumei kino o sonaeta joho shisutemu : sogo rikai no tame no gemu to monogatari no seisei  
Other Title
Title Information systems with self-explanation facilities  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 飯島, 正  
Kana イイジマ, タダシ  
Romanization Iijima, Tadashi  
Affiliation 慶應義塾大学・理工学部・講師  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 20245608
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2014  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2013  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
既に社会基盤として広く活用されている情報システムのトラブルは、社会的に大きな混乱を引き起こしかねない。しかし、企業や自治体で長く運用されている情報システムも大規模化し、トラブルを未然に防いだり、トラブル発生後の復旧が難しくなってきている。利用者を取り巻く環境の変化から、次第に使い勝手が悪くなることもある。
そこで、利用者と開発者、異なる立場の利用者間や開発者間で、相互理解を深めるための共通の土台が必要である。本研究は、情報システムに、それ自身の挙動を説明するための説明文や深い理解をもたらすゲームなどを生成する機能を与える基礎技術を構築したものである。
Information systems spread among the society deeply. Troubles of such information systems may cause socially big confusion. It's difficult to prevent troubles for big and complex information systems, and quick recovery is also difficult. From an environmental change to surround a user, it may become gradually inconvenient. 
Therefore, a common platform is necessary to deepen mutual understanding about the information systems among users and developers. 
This study built technological foundation which gave information systems a facility to generate narratives and/or games to explain behavior of its own.
 
Table of contents

 
Keyword
情報システム  

説明シナリオ  

オブジェクト指向ペトリネット  

ゲーミング・シミュレーション  
NDC
 
Note
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2012~2013
課題番号 : 24650041
研究分野 : 総合領域
科研費の分科・細目 : 情報学
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 11, 2014 11:40:06  
Creation date
Dec 11, 2014 11:40:06  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2013 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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