Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
KAKEN_24650041seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:363.4 KB
|
Last updated |
:Dec 11, 2014 |
Downloads |
: 316 |
Total downloads since Dec 11, 2014 : 316
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
自己説明機能を備えた情報システム : 相互理解のためのゲームと物語の生成
|
Kana |
ジコ セツメイ キノウ オ ソナエタ ジョウホウ システム : ソウゴ リカイ ノ タメ ノ ゲーム ト モノガタリ ノ セイセイ
|
Romanization |
Jiko setsumei kino o sonaeta joho shisutemu : sogo rikai no tame no gemu to monogatari no seisei
|
|
Other Title |
Title |
Information systems with self-explanation facilities
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
飯島, 正
|
Kana |
イイジマ, タダシ
|
Romanization |
Iijima, Tadashi
|
Affiliation |
慶應義塾大学・理工学部・講師
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
科研費研究者番号 : 20245608
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2014
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2013
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
既に社会基盤として広く活用されている情報システムのトラブルは、社会的に大きな混乱を引き起こしかねない。しかし、企業や自治体で長く運用されている情報システムも大規模化し、トラブルを未然に防いだり、トラブル発生後の復旧が難しくなってきている。利用者を取り巻く環境の変化から、次第に使い勝手が悪くなることもある。
そこで、利用者と開発者、異なる立場の利用者間や開発者間で、相互理解を深めるための共通の土台が必要である。本研究は、情報システムに、それ自身の挙動を説明するための説明文や深い理解をもたらすゲームなどを生成する機能を与える基礎技術を構築したものである。
Information systems spread among the society deeply. Troubles of such information systems may cause socially big confusion. It's difficult to prevent troubles for big and complex information systems, and quick recovery is also difficult. From an environmental change to surround a user, it may become gradually inconvenient.
Therefore, a common platform is necessary to deepen mutual understanding about the information systems among users and developers.
This study built technological foundation which gave information systems a facility to generate narratives and/or games to explain behavior of its own.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2012~2013
課題番号 : 24650041
研究分野 : 総合領域
科研費の分科・細目 : 情報学
|
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|