慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_23530542seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_23530542seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :94.6 KB
Last updated :Dec 11, 2014
Downloads : 712

Total downloads since Dec 11, 2014 : 712
 
Release Date
 
Title
Title 消費者の理論的選択モデルに関する研究  
Kana ショウヒシャ ノ リロンテキ センタク モデル ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Shohisha no rironteki sentaku moderu ni kansuru kenkyu  
Other Title
Title Theoretical models of consumer choice behavior  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 里村, 卓也  
Kana サトムラ, タクヤ  
Romanization Satomura, Takuya  
Affiliation 慶應義塾大学・商学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 40324743
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2014  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2013  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では消費者の内部構造に焦点を当て、2つの点から消費者の選択行動の理論的モデルの構築を行った。ひとつめは、消費者の最適化行動をもとに、需要制約がある中で複数代替案を複数個選択するという消費者選択行動を分析するためモデルの構築である。もうひとつは、認知的メカニズムを利用して消費者の識別・選択行動を意思決定時間も含めて分析するためのモデルの構築である。これらの構築されたモデルについて階層ベイズ手法を適用した実証分析を行い、モデルの有用性を示した。
This research focuses on the internal structure of the consumer, and develops the theoretical models of consumer choice behavior in two ways. One is the consumer choice model for multiple goods and quantities under the demand constraint. This model is based on the consumer optimization behavior. Another one is the brand discrimination and decision model. In this model, the time for decision and the results of decision are represented in a single model. This model is based on the cognitive mechanism of consumer perception and decision. These models are estimated in the hierarchical Bayesian approach. Empirical analysis shows that proposed models give good results.
 
Table of contents

 
Keyword
消費者選択行動  

ブランド選択  

ブランド識別  

最適化  

ブランド類似性  

消費者間異質性  

ベイズ統計  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)
研究期間 : 2011~2013
課題番号 : 23530542
研究分野 : 社会科学
科研費の分科・細目 : 経営学、商学
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 11, 2014 11:32:07  
Creation date
Dec 11, 2014 11:32:07  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2013 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to