慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_23500154seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_23500154seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.6 MB
Last updated :Dec 11, 2014
Downloads : 601

Total downloads since Dec 11, 2014 : 601
 
Release Date
 
Title
Title 没入ドライビングシミュレータによる高齢ドライバ向け運転行動観察システムの研究  
Kana ボツニュウ ドライビング シミュレータ ニ ヨル コウレイ ドライバムケ ウンテン コウドウ カンサツ システム ノ ケンキュウ  
Romanization Botsunyu doraibingu shimyureta ni yoru korei doraibamuke unten kodo kansatsu shisutemu no kenkyu  
Other Title
Title Senior car driver's behavior observation system using immersive display  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 立山, 義祐  
Kana タテヤマ, ヨシスケ  
Romanization Tateyama, Yoshisuke  
Affiliation 慶應義塾大学・大学院システムデザイン・マネジメント研究科・助教(研究奨励)(非常勤)  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 30543558

Name 小木, 哲朗  
Kana オギ, テツロウ  
Romanization Ogi, Tetsuro  
Affiliation 慶應義塾大学・大学院システムデザイン・マネジメント研究科・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 00282583

Name 西村, 秀和  
Kana ニシムラ, ヒデカズ  
Romanization Nishimura, Hidekazu  
Affiliation 慶應義塾大学・大学院システムデザイン・マネジメント研究科・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 70228229
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2014  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2013  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
没入ディスプレイの没入世界提示性能について、スクリーン間の画面更新同期が与える影響について調べた。更新速度が遅くなったとしても全スクリーンで同期をとる方法が比較的有利ではあるものの、必ずしも非同期の方法を否定するものではないことがわかった。VR酔い対策に関して、本課題においてはコントラスト比を抑える事や、速度リミッタの調整、ブレーキ力の調整等で対処した。没入ドライビングシミュレータによる運転行動観察の結果、一般ドライバに比べて高齢ドライバは、必要な安全確認行動を行わない傾向にあることがわかった。実車実験と比較して、安全かつ簡便にテストできる没入ドライビングシミュレータの有用性が確認できた。
We evaluated an immersive display system according to synchronization between multiple screens.  We found that even if screen refresh speed became slow, synchronization of refreshing screens might be a good strategy for providing correct immersive world.  But in some cases, asynchronization strategies might not be ineffective. We tried to develop some visual systems to minimize VR sickness.  In this project, we lowered contrast-ratio of images and limited virtual car speed and brake force of it. We also conducted an experiment of  car driver's behaviour observation using an immersive display system. Elder drivers had a tendency to eliminate safety checks in comparison to young drivers.  We confirmed the effectiveness of an immersive car driving simulator.
 
Table of contents

 
Keyword
バーチャルリアリティ  

ドライビングシミュレータ  

没入ディスプレイ  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)
研究期間 : 2011~2013
課題番号 : 23500154
研究分野 : 総合領域
科研費の分科・細目 : 情報学・メディア情報学・データベース
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 11, 2014 11:29:50  
Creation date
Dec 11, 2014 11:29:50  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2013 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st 新自由主義に抗す... (427) 1st
2nd 斎藤隆夫の「粛軍... (340)
3rd 慶應義塾図書館史... (271)
4th 認知文法から考え... (265)
5th M&Aにおける... (263)

most downloaded items
1st <<Qu'... (1470) 1st
2nd 新参ファンと古参... (437)
3rd 731部隊と細菌戦 ... (314)
4th 日本における美容... (268)
5th 新自由主義に抗す... (267)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース