慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

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ID
KAKEN_23360106seika  
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KAKEN_23360106seika.pdf
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Last updated :Dec 11, 2014
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Release Date
 
Title
Title 車両アシスト制御システムの人間中心設計法とその評価方法の確立  
Kana シャリョウ アシスト セイギョ システム ノ ニンゲン チュウシン セッケイホウ ト ソノ ヒョウカ ホウホウ ノ カクリツ  
Romanization sharyo ashisuto seigyo shisutemu no ningen chushin sekkeiho to sono hyoka hoho no kakuritsu  
Other Title
Title Human-centered design and verification methodology of assist control system for automobiles  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 西村, 秀和  
Kana ニシムラ, ヒデカズ  
Romanization Nishimura, Hidekazu  
Affiliation 慶應義塾大学・大学院システムデザイン・マネジメント研究科・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 70228229

Name 小木, 哲朗  
Kana オギ, テツロウ  
Romanization Ogi, Tetsuro  
Affiliation 慶應義塾大学・大学院システムデザイン・マネジメント研究科・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 00282583

Name 高橋, 正樹  
Kana タカハシ, マサキ  
Romanization Takahashi, Masaki  
Affiliation 慶應義塾大学・理工学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 10398638
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2014  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2013  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
制御システム側が意図しないドライバの操作によって事故に繋がるケースがあり、ドライバの操作との相互作用を考慮した制御システム設計法はまだ確立していない。このため、当該研究では、簡易型ドライビングシミュレータを用いることにより、ドライバの認知・行動モデルとアシスト制御システムとの相互作用を考慮した制御システム設計法を確立することを目的とした。具体的に、交通事故が多発する交差点での右折におけるブレーキアシストを行うための制御システム設計について検討した。システムモデルを用いて、右折交差点環境下で制御システムがもつべき機能を明らかにし、ドライバの右折行動を考慮した制御アルゴリズムを開発した。
Control system design methodology in consideration of interaction with driver's maneuver has not been constructed and there are some accidents caused by drivers operation unintended from the control system. This study aims to propose a control system design methodology in consideration of interaction between a driver's perception and action model and the assist control system. Specifically, the control system design for assisting the right turn at an intersection where traffic accidents occur frequently was examined. By using the system model, to clarify the function control system should have under an intersection turn right circumstances, a control algorithm was developed taking into account the driver behavior.
 
Table of contents

 
Keyword
アシスト制御  

運動制御  

制御システム  

システム設計  

ドライビングシミュレータ  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(B)
研究期間 : 2011~2013
課題番号 : 23360106
研究分野 : 工学
科研費の分科・細目 : 機械工学・機械力学・制御
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 11, 2014 11:29:45  
Creation date
Dec 11, 2014 11:29:45  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2013 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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