慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_22730234seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_22730234seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :65.1 KB
Last updated :Oct 31, 2013
Downloads : 483

Total downloads since Oct 31, 2013 : 483
 
Title
Title 道路整備における税体系のあり方に関する研究  
Kana ドウロ セイビ ニ オケル ゼイ タイケイ ノ アリカタ ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Doro seibi ni okeru zei taikei no arikata ni kansuru kenkyu  
Other Title
Title Tax structure and welfare : car-related taxes in Japan  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 田邉, 勝巳  
Kana タナベ, カツミ  
Romanization Tanabe, Katsumi  
Affiliation 慶應義塾大学・商学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 90438995
Edition
Publisher  
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2013  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2012  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
 
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
我が国の自動車関係諸税は走行量に依存しない保有税・取得税の比率が高く、現在の税体系が適切であるか重要な政策的課題である。本研究では、二部料金に代表される非線形な税体系の資源配分上の効率性と自動車関係諸税への導入を議論した。集計データを用いた自動車の利用と保有モデルの実証結果から、保有税に経済学的意義がある可能性を検証した。更に、道路利用の限界費用と道路混雑が引き起こす限界外部費用を求め、一定の条件下での次善の税体系を得た。
 
Table of contents

 
Keyword
特定財源  

税体系  

自動車  
NDC
 
Note
研究種目 : 若手研究(B)
研究期間 : 2010~2012
課題番号 : 22730234
研究分野 : 社会科学
科研費の分科・細目 : 経済学・経済政策
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
 
Full text URI
 
Access conditions

 
Last modified date
Oct 30, 2013 09:00:00  
Creation date
Oct 30, 2013 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2012 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to