Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
KAKEN_22730234seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:65.1 KB
|
Last updated |
:Oct 31, 2013 |
Downloads |
: 578 |
Total downloads since Oct 31, 2013 : 578
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
道路整備における税体系のあり方に関する研究
|
Kana |
ドウロ セイビ ニ オケル ゼイ タイケイ ノ アリカタ ニ カンスル ケンキュウ
|
Romanization |
Doro seibi ni okeru zei taikei no arikata ni kansuru kenkyu
|
|
Other Title |
Title |
Tax structure and welfare : car-related taxes in Japan
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
田邉, 勝巳
|
Kana |
タナベ, カツミ
|
Romanization |
Tanabe, Katsumi
|
Affiliation |
慶應義塾大学・商学部・准教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
科研費研究者番号 : 90438995
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2013
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2012
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
我が国の自動車関係諸税は走行量に依存しない保有税・取得税の比率が高く、現在の税体系が適切であるか重要な政策的課題である。本研究では、二部料金に代表される非線形な税体系の資源配分上の効率性と自動車関係諸税への導入を議論した。集計データを用いた自動車の利用と保有モデルの実証結果から、保有税に経済学的意義がある可能性を検証した。更に、道路利用の限界費用と道路混雑が引き起こす限界外部費用を求め、一定の条件下での次善の税体系を得た。
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
研究種目 : 若手研究(B)
研究期間 : 2010~2012
課題番号 : 22730234
研究分野 : 社会科学
科研費の分科・細目 : 経済学・経済政策
|
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|