Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
KAKEN_21300108seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:647.2 KB
|
Last updated |
:Dec 11, 2014 |
Downloads |
: 1967 |
Total downloads since Dec 11, 2014 : 1967
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
知識基盤社会を支える統計教育の新展開 : 小中高と大学・社会を繋ぐ教育システムの研究
|
Kana |
チシキ キバン シャカイ オ ササエル トウケイ キョウイク ノ シン テンカイ : ショウ チュウ コウ ト ダイガク・シャカイ オ ツナグ キョウイク システム ノ ケンキュウ
|
Romanization |
Chishiki kiban shakai o sasaeru tokei kyoiku no shin tenkai : sho chu ko to daigaku・shakai o tsunagu kyoiku shisutemu no kenkyu
|
|
Other Title |
Title |
New challenges for statistics education for lifelong learning in the knowledge-based society
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
渡辺, 美智子
|
Kana |
ワタナベ, ミチコ
|
Romanization |
Watanabe, Michiko
|
Affiliation |
慶應義塾大学・健康マネジメント研究科・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
科研費研究者番号 : 50150397
|
Name |
山口, 和範
|
Kana |
ヤマグチ, カズノリ
|
Romanization |
Yamaguchi, Kazunori
|
Affiliation |
立教大学・経営学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 60230348
|
Name |
竹内, 光悦
|
Kana |
タケウチ, アキノブ
|
Romanization |
Takeuchi, Akinobu
|
Affiliation |
実践女子大学・人間社会学部・准教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 60339596
|
Name |
田村, 義保
|
Kana |
タムラ, ヨシヤス
|
Romanization |
Tamura, Yoshiyasu
|
Affiliation |
統計数理研究所・データ科学研究系・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 60150033
|
Name |
藤井, 良宣
|
Kana |
フジイ, ヨシノリ
|
Romanization |
Fujii, Yoshinori
|
Affiliation |
宮崎大学・教育文化学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 10218985
|
Name |
青山, 和裕
|
Kana |
アオヤマ, カズヒロ
|
Romanization |
Aoyama, Kazuhiro
|
Affiliation |
愛知教育大学・教育学部・講師
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 10400657
|
Name |
末永, 勝征
|
Kana |
スエナガ, カツユキ
|
Romanization |
Suenaga, Katsuyuki
|
Affiliation |
鹿児島純心女子短期大学・生活学科・講師
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 40343735
|
Name |
村上, 征勝
|
Kana |
ムラカミ, マサカツ
|
Romanization |
Murakami, Masakatsu
|
Affiliation |
同志社大学・文化情報学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 00000216
|
Name |
石岡, 恒憲
|
Kana |
イシオカ, ツネノリ
|
Romanization |
Ishioka, Tsunenori
|
Affiliation |
独立行政法人大学入試センター・研究開発部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 80311166
|
Name |
竹村, 彰通
|
Kana |
タケムラ, アキミチ
|
Romanization |
Takemura, Akimichi
|
Affiliation |
東京大学・情報理工学(系)研究科・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 10171670
|
Name |
田栗, 正章
|
Kana |
タグリ, マサアキ
|
Romanization |
Taguri, Masaaki
|
Affiliation |
中央大学・理工学研究科・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 10009607
|
Name |
狩野, 裕
|
Kana |
カノ, ユタカ
|
Romanization |
Kano, Yutaka
|
Affiliation |
大阪大学・基礎工学研究科・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 20201436
|
Name |
南, 美穂子
|
Kana |
ミナミ, ミホコ
|
Romanization |
Minami, Mihoko
|
Affiliation |
慶應義塾大学・理工学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 70277268
|
Name |
瀬尾, 隆
|
Kana |
セオ, タカシ
|
Romanization |
Seo, Takashi
|
Affiliation |
東京理科大学・理学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2014
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2013
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
1990 年代半ば以降, 日本を除く諸外国では, 初中等教育から高等教育に至るまで, 問題解決型統計思考力育成に向けた教育改革がカリキュラム, 教授法, 学習スタイル, 教材, 評価の枠組みに至るまで, 精力的に行われてきたが, 日本においては, 近年徐々にその改革の兆しが現れている段階である。
その背景の中で, 本研究では, 国際統計教育分科会(IASE), 日本統計学会統計教育委員会等の統計リテラシーの普及を協議する諸学協会との連携の下に, 国際標準に準拠した教材開発, 学習評価の枠組みの確立に必要な調査研究を行い, 成果の公開を通して, 次期学習指導要領を始めとする統計教育基盤整備に向けた提言を行った。
Since the mid-1990s, in most of overseas countries, frameworks of statistics education through from primary and secondary to higher education have been reformed towards at cultivating students' statistical thinking as skills of problem-solving in daily lives. Through these processes various new concepts in curriculum, teaching methods, learning styles, teaching and learning materials and framework of assessment have been developed. In Japan, it is the stage that signs of the reform are appearing gradually in recent years.
In this background, in this study we have studied on international comparison of statistics curriculums and developed original teaching and learning materials and a framework of learning assessment in Japanese that conform to the international standard. We also give a proposal for the next revision of national guideline on school curricula of statistical education.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
研究種目 : 基盤研究(B)
研究期間 : 2009~2013
課題番号 : 21300108
研究分野 : 総合領域
科研費の分科・細目 : 情報学・統計科学
|
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|