アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
KAKEN_19K14349seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:384.7 KB
|
Last updated |
:Dec 23, 2024 |
Downloads |
: 29 |
Total downloads since Dec 23, 2024 : 29
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
「問題解決型実習 (PrjBL) による手術計画立案実習」による教育効果の実証
|
カナ |
「モンダイ カイケツガタ ジッシュウ (PrjBL) ニ ヨル シュジュツ ケイカク リツアン ジッシュウ」ニ ヨル キョウイク コウカ ノ ジッショウ
|
ローマ字 |
"Mondai kaiketsugata jisshū (PrjBL) ni yoru shujutsu keikaku ritsuan jisshū" ni yoru kyōiku kōka no jisshō
|
|
別タイトル |
名前 |
Preoperative surgical planning by medical students with project-based learning (PrjBL) approach
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
堀, 周太郎
 |
カナ |
ホリ, シュウタロウ
|
ローマ字 |
Hori, Shutaro
|
所属 |
慶應義塾大学・医学部 (信濃町) ・助教
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
Research team head
|
外部リンク |
科研費研究者番号 : 20528559
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2022
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
|
年 |
2021
|
月 |
|
開始ページ |
|
終了ページ |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
2019年度から2021年度まで、約350名に対してProject Based Learning(PrjBL)方式による手術計画立案実習を実施し、アンケート形式により学生の学習意識の変容を評価した。その結果、実習修了時には病変の解剖,手術適応やリスク評価等の手術計画PBLで検討した項目に対する重要性の認識が増す一方で,術式や手技など,手術内容に対する重要性の認識が減少した。
本件等は日本外科学会学術集会(2回)をはじめとして国内の複数学会・研究会で発表、また日本外科学会雑誌にも2回掲載されたほか、国内メディアからも取材をうけ、医学系情報誌に研究内容が一部報道された。
From April 2019 to March 2021, the learning strategy named as "Preoperative surgical planning by medical students with project-based learning (PrjBL) approach" was conducted for approximately 350 students. The change of students' awareness on preoperative surgical management was evaluated through a questionnaire format.The results showed that the students' interests in knowledge about surgical panning, such as surgical anatomy, surgical indications and risk assessment increased at the end of the training, while their interest in knowledge about surgery itself, such as surgical technique and procedures, decreased. This learning strategy was presented at several domestic academic societies and research meetings, including the Japan Surgical Society Annual Meeting (twice), and were also published twice in the Journal of the Japanese Surgical Society.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
研究種目 : 若手研究
研究期間 : 2019~2021
課題番号 : 19K14349
研究分野 : 医学教育
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|