慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_19760137seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_19760137seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :726.2 KB
Last updated :Jun 3, 2011
Downloads : 1324

Total downloads since Jun 3, 2011 : 1324
 
Release Date
 
Title
Title クラスレート水和物の結晶モルフォロジー多様性の解明  
Kana クラスレート スイワブツ ノ ケッショウ モルフォロジー タヨウセイ ノ カイメイ  
Romanization Kurasureto suiwabutsu no kessho moruforoji tayosei no kaimei  
Other Title
Title Investigation into variations in hydrate crystal morphology  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 大村, 亮  
Kana オオムラ, リョウ  
Romanization Omura, Ryo  
Affiliation 慶應義塾大学・理工学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 70356666
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2010  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2009  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
水とゲスト物質流体相との液・液, あるいは気・液界面におけるクラスレートハイドレートの結晶成長を視覚的に観測して, その結晶形態(結晶モルフォロジー)と結晶成長速度とを明らかにした. ハイドレートの形での天然ガス輸送・貯蔵技術, ハイドレート蓄熱技術への貢献を意図して, シクロペンタン, メタン, エタン, プロパン, メタン+エタン+プロパン混合ガスをゲスト物質として用いた. 観測実験結果と結晶成長の駆動力の関係を整理する解析からハイドレート生成系における熱・物質移動現象と結晶成長との関係を明らかにした.
 
Table of contents

 
Keyword
メタンハイドレート  

天然ガス  

蓄熱  

クラスレートハイドレート  

結晶成長  
NDC
 
Note
研究種目 : 若手研究(B)

研究期間 : 2007~2009

課題番号 : 19760137

研究分野 : 工学

科研費の分科・細目 : 機械工学・熱工学
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jun 03, 2011 09:00:00  
Creation date
Jun 03, 2011 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2009 / Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
 
Related to