慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_19730497seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_19730497seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :59.6 KB
Last updated :Mar 30, 2012
Downloads : 1069

Total downloads since Mar 30, 2012 : 1069
 
Release Date
 
Title
Title 評定のもつ逆説性を乗り越える新たな教育評価論の枠組に関する研究  
Kana ヒョウテイ ノ モツ ギャクセツセイ オ ノリコエル アラタナ キョウイク ヒョウカロン ノ ワクグミ ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Hyotei no motsu gyakusetsusei o norikoeru aratana kyoiku hyokaron no wakugumi ni kansuru kenkyu  
Other Title
Title New framework of evaluation overcoming a paradoxical result of grading  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 藤本, 和久  
Kana フジモト, カズヒサ  
Romanization Fujimoto, Kazuhisa  
Affiliation 慶應義塾大学・教職課程センター・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 10338220
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2011  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2010  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
学習者が評定に馴化すると、評価が自己目的化するだけでなく、教科観の形成にも大きく影響を及ぼす。教師が測定可能な可視的現象をとらえて学力と判ずる傾向を乗り越え、評価にかかわる教師の専門性を授業実践のプロセスの中での学習者との対話や都度の判断のなかに見出した。教師が教材の展開や子どもの理解の状況を瞬時にとらえ判断し教師や集団との関係性を変容させていくというダイナミズムが評価行為の本質である。評価行為をめぐる教師間の共有の場としての授業研究があることも提案した。
 
Table of contents

 
Keyword
評定  

教育評価  

授業研究  

教科観  

評価観  
NDC
 
Note
研究種目 : 若手研究(B)
研究期間 : 2007~2010
課題番号 : 19730497
研究分野 : 教育方法学
科研費の分科・細目 : 教育学・教育学
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
131.113.194.249
Access conditions

 
Last modified date
Mar 30, 2012 09:00:00  
Creation date
Mar 30, 2012 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2010 / Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
 
Related to