慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_17H02719seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_17H02719seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :174.9 KB
Last updated :Nov 14, 2022
Downloads : 240

Total downloads since Nov 14, 2022 : 240
 
Release Date
 
Title
Title 幼小連携のための包括的コンピュータ発達支援システムの構築と定量評価  
Kana ヨウショウ レンケイ ノ タメ ノ ホウカツテキ コンピュータ ハッタツ シエン システム ノ コウチク ト テイリョウ ヒョウカ  
Romanization Yōshō renkei no tame no hōkatsuteki konpyūta hattatsu shien shisutemu no kōchiku to teiryō hyōka  
Other Title
Title Computer-based developmental support system for pre to elementary school  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 山本, 淳一  
Kana ヤマモト, ジュンイチ  
Romanization Yamamoto, Jun'ichi  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部 (三田) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 60202389

Name 野田, 航  
Kana ノダ, ワタル  
Romanization Noda, Wataru  
Affiliation 大阪教育大学・教育学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 70611440

Name 皆川, 泰代  
Kana ミナガワ, ヤスヨ  
Romanization Minagawa, Yasuyo  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部 (日吉) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 90521732

Name 石塚, 祐香  
Kana イシズカ, ユウカ  
Romanization Ishizuka, Yūka  
Affiliation  
Affiliation (Translated)  
Role Collaborator  
Link 科研費研究者番号 : 40817574

Name 石川, 菜津美  
Kana イシカワ, ナツミ  
Romanization Ishikawa, Natsumi  
Affiliation  
Affiliation (Translated)  
Role Collaborator  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
発達障害児において、幼稚園・保育園から小学校への移行期に出現しやすい問題行動を予防し、安定した発達を促すために、就学前段階から実施できる幼小連携による発達支援プログラムを開発し、その効果を実証した。本研究では、発達領域を、アカデミックスキル領域、および社会スキル領域に分け、コンピュータ支援プログラムとして実装した。支援プログラムを、発達障害児に、幼児期から小学校低学年期に適用し、その効果を、シングル・ケース研究デザインを用いて客観的に分析した。家庭でのペアレントによる毎日の支援が大きな効果をもたらした。遠隔地でのオンライン発達支援の実現可能性と効果を明らかにした。
We established developmental intervention programs of school transition for preschool to elementary school in children with developmental disabilities. The target developmental domains were academic, especially reading skills and social skills. The programs were constructed as computer-based ICT programs and Apps. We examined the effect of the program on promoting development and reducing behavioral problems in various measures by single-case research designs. The data showed that the program facilitated both reading skills and social skill. The effects were enhanced when the home-based interventions were applied by parents. Also, the researches demonstrated the feasibility and the effects of on-line developmental intervention.
 
Table of contents

 
Keyword
幼小連携  

学習支援  

ICT  

遠隔地支援  

発達障害  

読み  

社会スキル  

発達支援  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究 (B) (一般)
研究期間 : 2017~2019
課題番号 : 17H02719
研究分野 : 特別支援教育
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 14, 2022 15:44:09  
Creation date
Mar 05, 2021 13:23:32  
Registerd by
mediacenter
 
History
Mar 5, 2021    インデックス を変更
Nov 14, 2022    Creator 著者ID,Creator Name,Creator Kana,Creator Romanization,Creator Affiliation,Creator Affiliation (Translated),Creator Role,Creator Link,Abstract 内容,Note 注記 を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2019 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to