慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

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KAKEN_16K00442seika  
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KAKEN_16K00442seika.pdf
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Release Date
 
Title
Title インターネット環境下でのレファレンスサービスの展開方策  
Kana インターネット カンキョウカ デノ レファレンス サービス ノ テンカイ ホウサク  
Romanization Intānetto kankyōka deno refarensu sābisu no tenkai hōsaku  
Other Title
Title Developing reference service in internet environment  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 田村, 俊作  
Kana タムラ, シュンサク  
Romanization Tamura, Shunsaku  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部 (三田) ・名誉教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 70129534

Name 池谷, のぞみ  
Kana イケヤ, ノゾミ  
Romanization Ikeya, Nozomi  
Affiliation 慶應義塾大学・文学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 10297723
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
図書館員は重視しているが,サービスとしてはほとんど知られていない,わが国のレファレンスサービスの今後の展開方策を検討した。最初に文献に基づいてレファレンスサービスの構造を理論的に整理した後,フィールドワークと訪問調査により,見解の妥当性の検証と,それに基づく展開方策の検討を行った。その結果,レファレンスサービスが持つ人的援助と調査研究支援という二つの側面は切り離し,別個の業務として展開することが適切である,との結論に達した。
Reference service is a unique service in Japan in the sense that librarians regard it as an important service while only few people know and use it. This research explicates the structure of reference service and then tries to look forward to the future direction of the service. Literature review shows that the service consists of two components, i.e., personal assistance and assistance to research by people. Empirical research suggests that these two components can be managed separately into two different types of services.
 
Table of contents

 
Keyword
情報図書館学  

情報サービス  

レファレンスサービス  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究 (C) (一般)
研究期間 : 2016~2019
課題番号 : 16K00442
研究分野 : 情報学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 14, 2022 14:01:34  
Creation date
Mar 05, 2021 13:19:12  
Registerd by
mediacenter
 
History
Mar 5, 2021    インデックス を変更
Nov 14, 2022    Creator Name,Creator Kana,Creator Romanization,Creator Affiliation,Creator Affiliation (Translated),Creator Role,Creator Link,Abstract 内容,Note 注記 を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2019 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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