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KAKEN_16H03673seika  
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Release Date
 
Title
Title 交通インフラの運営とリスク分担に関する歴史・制度・理論・実証研究  
Kana コウツウ インフラ ノ ウンエイ ト リスク ブンタン ニ カンスル レキシ・セイド・リロン・ジッショウ ケンキュウ  
Romanization Kōtsū infura no un'ei to risuku buntan ni kansuru rekishi seido riron jisshō kenkyū  
Other Title
Title The research on management and risk sharing of transportation infrastructure  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 加藤, 一誠  
Kana カトウ, カズセイ  
Romanization Katō, Kazusei  
Affiliation 慶應義塾大学・商学部 (三田) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 60290269

Name 加藤, 浩徳  
Kana カトウ, ヒロノリ  
Romanization Katō, Hironori  
Affiliation 東京大学・大学院工学系研究科 (工学部) ・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 70272359

Name 手塚, 広一郎  
Kana テズカ, コウイチロウ  
Romanization Tezuka, Kōichirō  
Affiliation 日本大学・経済学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 90323914

Name 福井, 秀樹  
Kana フクイ, ヒデキ  
Romanization Fukui, Hideki  
Affiliation 愛媛大学・法文学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 00304642

Name 石坂, 元一  
Kana イシザカ, モトカズ  
Romanization Ishizaka, Motokazu  
Affiliation 福岡大学・商学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 60401676

Name 水島, 治  
Kana ミズシマ, オサム  
Romanization Mizushima, Osamu  
Affiliation 武蔵大学・経済学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 70345445

Name 吉田, 雄一朗  
Kana ヨシダ, ユウイチロウ  
Romanization Yoshida, Yūichirō  
Affiliation 広島大学・国際協力研究科・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 70339919

Name 後藤, 孝夫  
Kana ゴトウ, タカオ  
Romanization Gotō, Takao  
Affiliation 中央大学・経済学部・准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 60435097

Name 米崎, 克彦  
Kana ヨネザキ, カツヒコ  
Romanization Yonezaki, Katsuhiko  
Affiliation 横浜市立大学・グローバル都市協力研究センター・特任助教  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 70599183

Name 田村, 幸士  
Kana タムラ, コウジ  
Romanization Tamura, Kōji  
Affiliation 国士舘大学・政経学部・その他  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 90804063

Name 中村, 知誠  
Kana ナカムラ, トモアキ  
Romanization Nakamura, Tomoaki  
Affiliation  
Affiliation (Translated)  
Role Collaborator  
Link  

Name  
Kana  
Romanization  
Affiliation  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
交通インフラの運営とリスク分担をガバナンスとファイナンスの視点から分析した。①アメリカのauthorityは、レベニュー債というファイナンス手法と同時に定着した。日本のPFIにおいてSPCが融資ではなく、レベニュー債を発行する場合、法的には機動性・柔軟性、ネガティブキャリー、発行後の管理がネックとなる。②ネットワークインフラの上下分離により、事業者の投資インセンティブは減少するが、ユニバーサルサービス基金のような形で利用者負担を求めれば、インセンティブの減少を抑える可能性がある。③空港の発着枠規制解除により、都市圏の他空港に比べて平均運賃が下落することを準実験デザインによって示唆した。
We analyzed the management of the transportation infrastructure and risk sharing from the viewpoint of governance and finance. (1) Public authorities in the United States were established at the same time as the method of financing revenue bonds. This means that it is important for public bodies to incorporate market monitoring. In Japan, when SPCs issue project bonds instead of loans in PFI, the bottlenecks are lack of legal flexibility, negative carry and post-issue bond management. (2) Separating infrastructure management from operations lowers the investment incentives for the operators. It has been suggested that a reduction in incentives would be suppressed by collecting fees from users in the form of a Universal Service Fund. (3) A quasi-experimental study suggested that deregulation of the airport's slots would reduce average fares below those of other airports in New York.
 
Table of contents

 
Keyword
リスクマネジメント  

内航海運  

オーソリティ (authority)  

DID分析  

LCC  

PFI  

空港発着枠  

資金調達  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究 (B) (一般)
研究期間 : 2016~2018
課題番号 : 16H03673
研究分野 : 交通経済
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 31, 2019 11:01:01  
Creation date
Oct 31, 2019 11:01:01  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 31, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2018 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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