慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_15K12034seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_15K12034seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :616.0 KB
Last updated :Sep 21, 2017
Downloads : 876

Total downloads since Sep 21, 2017 : 876
 
Release Date
 
Title
Title トリックアート原理に基づく簡易マルチディスプレイ3次元映像表示環境の開発  
Kana トリック アート ゲンリ ニ モトズク カンイ マルチディスプレイ 3ジゲン エイゾウ ヒョウジ カンキョウ ノ カイハツ  
Romanization Torikku ato genri ni motozuku kani maruchidisupurei 3jigen eizo hyoji kankyo no kaihatsu  
Other Title
Title Development of a simple stereoscopic display system with multiple monitors based on a trick art principle  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 藤代, 一成  
Kana フジシロ, イッセイ  
Romanization Fujishiro, Issei  
Affiliation 慶應義塾大学・理工学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 00181347

Name 茅, 暁陽  
Kana  
Romanization Mao, Xiaoyang  
Affiliation 山梨大学・総合研究部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 20283195
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2017  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2016  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では,標準な投影型ディスプレイを効果的に利用し, 安価ながら立体視表示を可能にするディスプレイシステムを提案すした。複数枚の汎用ディスプレイを直交配置したL字型の表示空間内で, 陰影を中心とした心理的な奥行き知覚要因および運動視差によって, 一般的な2Dグラフィックスと同等の解像度と明度をもつ, 個人向けの裸眼立体映像を手軽に生成する。アナモルフォーシスの原理に従い, ユーザ視点から見た3次元オブジェクトを, 直交配置された複数枚のディスプレイ上に射影変換し, ウェブカメラから取得したユーザ視点の移動に応じて更新する。視線追跡によるユーザ評価を行い, 本提案手法の有効性を実証した。
In this research, we reexamined more effective use of projective display hardware to propose a cost-effective stereoscopic display system. A novel method relying primarily on psychological factors of depth perception, mainly through shadowing & shading and motion parallax, was presented to easily generate high-resolution and bright enough 3D images, which are perceivable with the naked eyes of a personnel only with orthogonally-arranged multiple general-purpose display monitors. The system builds upon the principle of anamorphosis to render the partial images of an input object projected to each of the display monitors, and updates the displayed image fragments in real time according as the position of the user's eyes captured by a webcamera. The effectiveness of the proposed method was verified through user evaluation experiments with eye-tracking facility.
 
Table of contents

 
Keyword
立体視  

3次元錯視  

アナモルフォーシス  

視線追跡  

没入感  
NDC
 
Note
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2015~2016
課題番号 : 15K12034
研究分野 : 知的環境メディア
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Sep 21, 2017 15:40:52  
Creation date
Sep 21, 2017 15:40:52  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2016 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to