慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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Item Type Article
ID
AN00234698-20230800-0301  
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Full text
AN00234698-20230800-0301.pdf
Type :application/pdf Not yet released
Size :2.3 MB
Last updated :Oct 31, 2023
Downloads : 0

Total downloads since Oct 31, 2023 : 0
 
Release Date
2024-08-25  
Title
Title 地域ブランドの創造に向けたシティプロモーション : ソーシャルメディアの活用に着目して  
Kana チイキ ブランド ノ ソウゾウ ニ ムケタ シティ プロモーション : ソーシャル メディア ノ カツヨウ ニ チャクモクシテ  
Romanization Chiiki burando no sōzō ni muketa shiti puromōshon : sōsharu media no katsuyō ni chakumokushite  
Other Title
Title City promotion for creation of place brand : focusing on the use of social media  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 八木橋, 彰  
Kana ヤギハシ, アキラ  
Romanization Yagihashi, Akira  
Affiliation 会津大学短期大学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keiō gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2023  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 66  
Issue 3  
Year 2023  
Month 8  
Start page 301  
End page 317  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
人口減少が顕著にありつつある中で,地方自治体では,地域の魅力をどのように創造するかということが課題となっている。その具体的な施策として地域資源を活用した地域ブランドの創造,およびそのブランディングの手段として,観光客のみならず地域内の住民にも向けたシティプロモーションが行われており,その中でもソーシャルメディアの活用が注目されている。
そこで本稿では,地域ブランドの創造に向けたシティプロモーション,具体的には,地域への共感,およびまちづくりへの参画を創造するためのソーシャルメディア上での表現方法や要素について,会津若松市のシティプロモーションを研究対象としたテキストマイニングによる分析を行った。
分析の結果,会津若松市のシティプロモーションは,多くの地域住民が可能な範囲でまちづくりへ参画できる機会となっており,鶴ヶ城などの歴史の象徴や東山温泉など一般的にも知られている観光地の他にも,地域住民でなければ知らないさまざまなテーマ・トピックを扱っていることがわかった。また,共感が獲得できるのは,会津若松市のすでに知られている歴史や観光地について扱った内容であるからで,その画像を見ることによって何かを感じて共感がもたらされている可能性が考えられる。
In this paper, we examined the city promotion for the creation of a place brand, specifically, text mining on the city promotion of Aizu-Wakamatsu city for research on expression methods and elements on social media for creating empathy with the region and participation in community development.
As a result of analysis, the city promotion of Aizu-Wakamatsu city is an opportunity for many local residents to participate in community development as much as possible. We think that the content that can gain sympathy is the content that deals with the generally known history and sightseeing spots of Aizu-Wakamatsu City.
 
Table of contents

 
Keyword
定住人口  

まち・ひと・しごと創生法  

地方分権  

地域ブランド  

地域ブランディング  

シティプロモーション  

ソーシャルメディア  

SIPS  

テキストマイニング  

会津の宝探し  
NDC
 
Note
髙橋郁夫教授退任記念号
論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 31, 2023 14:34:17  
Creation date
Oct 31, 2023 14:34:17  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 31, 2023    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 66 (2023) / 66(3) 202308
 
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