慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234698-20230800-0159  
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AN00234698-20230800-0159.pdf
Type :application/pdf Not yet released
Size :4.0 MB
Last updated :Oct 31, 2023
Downloads : 0

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Release Date
2024-08-25  
Title
Title パッケージデザインと商品陳列特性にみる消費者の商品選別プロセス  
Kana パッケージ デザイン ト ショウヒン チンレツ トクセイ ニ ミル ショウヒシャ ノ ショウヒン センベツ プロセス  
Romanization Pakkēji dezain to shōhin chinretsu tokusei ni miru shōhisha no shōhin senbetsu purosesu  
Other Title
Title Renewed package design effect on Japanese consumers' attention and purchase decision-making process  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 森吉, 直子  
Kana モリヨシ, ナオコ  
Romanization Moriyoshi, Naoko  
Affiliation 慶應義塾大学商学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keiō gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2023  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 66  
Issue 3  
Year 2023  
Month 8  
Start page 159  
End page 173  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
近年マーケティングにおいて,消費者の購買意思決定プロセスにおけるパッケージ効果の重要性が注目されている。本研究では,質問紙調査とアイトラッキングを駆使した実験の両方を用いて,パッケージデザイン,特にラベルやパッケージ自体の「新しさ」(リニューアル)をアピールする視覚情報が購買意欲に与える影響について検証した。また,単純接触効果(mere-exposure effect)が新しいデザインの評価を左右する可能性があることから,実在するラベルデザインと仮想デザインの両方を用いて,「新」や「リニューアル」など,「新しさ」そのものに起因すると考えられる消費者の意思決定プロセスについても検証した。その結果,リニューアルされたラベルやパッケージの「新しさ」を視覚的にアピールするデザインが,消費者の購買意欲に有意に影響を与えることが認められた。日本人消費者が「新しい」視覚デザインに好意的で敏感であることを示唆していると考えられる。また,店舗の商品棚に他の商品と一緒に陳列された場合に「新しさ」をアピールする商品パッケージの評価が維持されるかどうかについても検証した。
In recent years, marketers have been paying increasing attention to the importance of the package effect onconsumers' decision-making process. The present study analyzes the visual effect of package designs, especially the one that appeals the "newness" of the label or package itself, by utilizing both questionnairesurveys and eye-tracking experiments. The results revealed significant effects of new visual elements, such as insertion of a "New Label" or "New Package" signs, on purchase intention for both factitious and actualdesigns. The results suggest that Japanese consumers are sensitive to the "new" visual designs.
 
Table of contents

 
Keyword
視覚情報  

パッケージデザイン  

目新しさ  

商品陳列  

アイトラッカー  

購買意欲  

購買意思決定プロセス  
NDC
 
Note
髙橋郁夫教授退任記念号
論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 31, 2023 14:34:15  
Creation date
Oct 31, 2023 14:34:15  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 31, 2023    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 66 (2023) / 66(3) 202308
 
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