慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234698-20230800-0145  
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AN00234698-20230800-0145.pdf
Type :application/pdf Not yet released
Size :2.0 MB
Last updated :Oct 31, 2023
Downloads : 0

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Release Date
2024-08-25  
Title
Title コア顧客はブランドの垂直的ライン拡張をどのように評価するのか?  
Kana コア コキャク ワ ブランド ノ スイチョクテキ ライン カクチョウ オ ドノヨウニ ヒョウカスルノカ?  
Romanization Koa kokyaku wa burando no suichokuteki rain kakuchō o donoyōni hyōkasurunoka?  
Other Title
Title How do core customers evaluate vertical line extensions?  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 白井, 美由里  
Kana シライ, ミユリ  
Romanization Shirai, Miyuri  
Affiliation 慶應義塾大学商学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keiō gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2023  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 66  
Issue 3  
Year 2023  
Month 8  
Start page 145  
End page 158  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は,ブランドの垂直的ライン拡張に対するコア顧客の評価について検討した。垂直的ライン拡張には下方への拡張と上方への拡張があり,先行研究はそれらが消費者の評価に及ぼす影響を分析してきたが,ブランドのコア顧客の評価については十分に検討していない。コア顧客はブランドを熟知しており,ブランドのプライシングや品質に明確な態度を形成していると考えられることから,本研究ではこれらの態度が拡張方向と拡張評価の関係を調整する役割を果たすという仮説を検証した。さらに,コア顧客の心理的プロセスを説明する変数として,ブランド変化の必要性とブランドイメージの変化という2つの知覚を提案し,それらの媒介効果を検討した。アパレル・ブランドを対象とした実験を行った結果,コア顧客は上方拡張よりも下方拡張を高く評価すること,プライシングに極めて肯定的な態度を形成している場合には上方拡張の評価が向上すること,および品質に極めて肯定的な態度を形成している場合には下方拡張の評価がさらに向上することを明らかにした。また,下方拡張は上方拡張よりもブランド変化の必要性をより強く知覚させ,それがブランドイメージの変化の知覚を強め,最終的に拡張評価を高めることを見出した。本研究では実験をもう1つ行っており,垂直的ライン拡張を開始する際にブランド変化の必要性をアピールすることは,コア顧客の拡張評価を高めるのに有効であることを示した。
This research proposed a conceptual model explaining the effect of the direction of vertical line extension (downward vs. upward) of a brand on core customers' evaluation of the extension. The model incorporates the moderating role of attitudes toward the brand's pricing and quality and the mediating role of the perceived need for the brand to change and the perceived brand image change. The results supported the proposed model. In addition, indicating the need for the brand to change as a reason for launching the extension to core customers improved the evaluation. Theoretical and managerial implications were discussed.
 
Table of contents

 
Keyword
垂直的ライン拡張  

下方拡張  

上方拡張  

プライシング態度  

品質態度  
NDC
 
Note
髙橋郁夫教授退任記念号
論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 31, 2023 14:34:15  
Creation date
Oct 31, 2023 14:34:15  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 31, 2023    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 66 (2023) / 66(3) 202308
 
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