慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234698-20201000-0099  
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Release Date
 
Title
Title 概念メタファーが消費者選択に与える影響 : 甘くロマンチックな恋愛と苦々しい失恋  
Kana ガイネン メタファー ガ ショウヒシャ センタク ニ アタエル エイキョウ : アマク ロマンチックナ レンアイ ト ニガニガシイ シツレン  
Romanization Gainen metafā ga shōhisha sentaku ni ataeru eikyō : amaku romanchikkuna ren'ai to niganigashii shitsuren  
Other Title
Title The effects of conceptual metaphor on consumer choice : a sweet romance and a bitter end of love  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 小野, 晃典  
Kana オノ, アキノリ  
Romanization Ono, Akinori  
Affiliation 慶應義塾大学商学部  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keiō gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 63  
Issue 4  
Year 2020  
Month 10  
Start page 99  
End page 110  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本稿は, 先行研究の概念モデルを拡張して, 概念メタファーが消費者選択に与える影響に関する研究に貢献しようとする試論である。先行研究は, 抽象的に思考するタイプの消費者は, 恋愛と甘さの間に隠喩的連関を感じるために, 恋愛状況に関する情報刺激を与えられると甘い食品を甘くない食品より選好する傾向にあるという興味深い分析結果を報告してきた。本稿は, 恋愛と甘さの関係のみならず, 失恋と苦さの関係にも焦点を合わせ, また, 解釈レベルの抽象性のみならず, 心理的距離概念をも考慮に入れることによって, 概念モデルの拡張を目指す。
This study proposes a broadened conceptual framework to describe the effects of conceptual metaphor on consumer choice. Recent previous research on this issue has implied that consumers who are exposed to romantic stimuli are likely to choose sweet foods if they are abstract thinkers because abstract thinkers expect sweet taste experiences as favorable with conceptual metaphoric association between love and sweetness. This study, in contrast, focus not only on association between love and sweetness, but also on associations between loss and bitterness and take into consideration not only the construal level (abstract-concrete), but also physiological distance.
 
Table of contents

 
Keyword
センサリーマーケティング  

フードマーケティング  

隠喩  

解釈レベル  
NDC
 
Note
堀越比呂志教授退任記念号
論文
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 25, 2021 10:17:29  
Creation date
Jan 28, 2021 12:41:32  
Registerd by
mediacenter
 
History
Jan 28, 2021    インデックス を変更
Jun 1, 2021    Abstract 内容,NDC を変更
Oct 25, 2021    Full text,Publisher Romanization を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 63 (2020) / 63(4) 202010
 
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