慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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AN00234698-20130400-0001  
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Release Date
 
Title
Title 引受業者のモラルハザードと証券の発行コスト  
Kana ヒキウケ ギョウシャ ノ モラル ハザード ト ショウケン ノ ハッコウ コスト  
Romanization Hikiuke gyosha no moraru hazado to shoken no hakko kosuto  
Other Title
Title Moral hazard of underwriters and costs of issuing securities  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 富田, 信太郎  
Kana トミタ, シンタロウ  
Romanization Tomita, Shintaro  
Affiliation  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学出版会  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク シュッパンカイ  
Romanization Keio gijuku daigaku shuppankai  
Date
Issued (from:yyyy) 2013  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田商学研究  
Name (Translated) Mita business review  
Volume 56  
Issue 1  
Year 2013  
Month 4  
Start page 1  
End page 25  
ISSN
0544571X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
証券発行において, 引受業者による審査は企業と投資家との間の非対称情報の問題を緩和する可能性がある。しかし, 引受業者によるモラルハザードが潜在的に存在している場合には, 引受業者は適切に審査機能を果たさないかもしれない。本稿では, 評判の役割に着目し, 引受業者がモラルハザード的行動を取り得る場合に, そのことが証券の発行コストにどのように影響するのかを分析した。その結果, 評判の効果が引受業者によるモラルハザードを防ぐ可能性が示された。ただし, 評判の効果が機能するためには, 引受業者にインセンティブを与えるための追加的なコストを発行企業が負担しなければならない。そして, それは主に引受報酬の増加という形で証券の発行コストを上昇させることが示された。
When firms issue securities screening by the underwriter possibly mitigates information asymmetry between the issuer and other investors.
The screening devices, however, do not work correctly if the underwriters are able to course moral hazard for their own interests. This paper analyzes how the possibility of moral hazard of the underwriter affects costs of issuing securities by focusing on the effect of reputation and shows that the reputation of the underwriter may prevent moral hazard.
However, the firm issuing securities must bear additional costs so that the underwriter has a correct incentive not to course moral hazard and reputation effects work well.
The additional costs mainly take the form of underwriting fee and increase the costs of issuing securities.
 
Table of contents

 
Keyword
証券発行  

引受業者  

モラルハザード  
NDC
 
Note
論文
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jun 10, 2015 16:28:47  
Creation date
Nov 11, 2013 09:00:00  
Registerd by
mediacenter
 
History
Sep 3, 2014    フリーキーワード, 版, 本文 を変更
Jun 10, 2015    抄録, 本文 を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Business and Commerce / Mita business review / 56 (2013) / 56(1) 201304
 
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