慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00234610-20150401-0097  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00234610-20150401-0097.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.2 MB
Last updated :Oct 28, 2021
Downloads : 1276

Total downloads since Oct 28, 2021 : 1276
 
Release Date
 
Title
Title 「コミュニケーション革命」の現場とジェンダー : 世紀転換期のドイツ帝国郵便の動向  
Kana 「コミュニケーション カクメイ」 ノ ゲンバ ト ジェンダー : セイキ テンカンキ ノ ドイツ ライヒ ユウビン ノ ドウコウ  
Romanization Komyunikeshon kakumei' no genba to jenda : seiki tenkanki no Doitsu raihi yubin no doko  
Other Title
Title The site of communication revolution and gender : the movement of the German imperial post office at the end of the nineteenth century  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 石井, 香江  
Kana イシイ, カエ  
Romanization Ishii, Kae  
Affiliation 同志社大学グローバル地域文化学部  
Affiliation (Translated) Faculty of Global and Regional Studies, Doshisha University  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾経済学会  
Kana ケイオウ ギジュク ケイザイ ガッカイ  
Romanization Keio gijuku keizai gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2015  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 三田学会雑誌  
Name (Translated) Mita journal of economics  
Volume 108  
Issue 1  
Year 2015  
Month 4  
Start page 97  
End page 129  
ISSN
00266760  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
10.14991/001.20150401-0097
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
帝政期に急速かつ広範囲に進んだコミュニケーション革命の実態を解明するため, ドイツ帝国郵便の職場, その担い手であった現業労働者に着目する研究が, 1990年代以降蓄積されつつある。事業が拡大する過程で増大する事務量を前に, 従業者はどのような問題に直面し, それに対処していたのだろうか。従来の研究では, ドイツ帝国郵便の初代長官シュテファンの意向に光が当てられ, 現場での従業者の行動や加入者の反応についての具体的検討は不十分であった。本稿では現場の全体像にアプローチする一つの手がかりとして, 電話の導入を機に進んだ性別職務分離と従業者の職能に対する職場と利用者の評価, 世紀転換期に噴出した諸問題に注目した。
Since the 1990s, an increasing number of studies have focused on the workplaces and employees of the German Imperial Post Office. These studies have attempted to clarify the reality of the communication revolution that rapidly and extensively proceeded during the Second German Empire. Following this line of inquiry, this study examines the problems that employees faced and how these problems were handled. Previous studies primarily focused on the intentions of the First Secretary of the German Imperial Post Office, Heinrich von Stephan. However, neither employee behavior nor client reaction was adequately examined. To fully understand these workplaces, this study focuses on gender segregation in these workplaces that was accelerated by the introduction of the telephone, the evaluation of employees' skills from the viewpoints of supervisors and clients, and the labor problems that emerged at the end of the Nineteenth century.
 
Table of contents

 
Keyword
コミュニケーション革命  

ドイツ帝国郵便  

人事政策  

性別職務分離  

感情労働  
NDC
 
Note
特集 : 歴史認識の現在 : 理論と実証
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 28, 2021 08:44:37  
Creation date
Oct 01, 2015 11:07:42  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 1, 2015    フリーキーワード, インデックス, 抄録 を変更
Apr 1, 2016    Modified; Edition, Document File.
Oct 28, 2021    JaLCDOI を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Economics / Mita journal of economics / 108 (2015) / 108(1) 201504
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st Open-domain dial... (1523) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (582)
3rd 731部隊と細菌戦 ... (472)
4th Bidet toilet use... (464)
5th 新自由主義に抗す... (375)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (858) 1st
2nd Genotype-phenoty... (555)
3rd Potent mouse mon... (477)
4th 中和滴定と酸塩基... (469)
5th インフルエンサー... (395)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース