アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000148-0127.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.6 MB
|
Last updated |
:Dec 13, 2021 |
Downloads |
: 430 |
Total downloads since Dec 13, 2021 : 430
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
聖徳太子絵伝における図像選択 : 橘寺所蔵八幅本を例に
|
カナ |
ショウトク タイシ エデン ニ オケル ズゾウ センタク : タチバナデラ ショゾウ ハップクボン オ レイ ニ
|
ローマ字 |
Shōtoku taishi eden ni okeru zuzō sentaku : Tachibanadera shozō happukubon o rei ni
|
|
別タイトル |
名前 |
The iconography of Illustrated biographies of Prince Shōtoku : a study of the Tachibana Temple scrolls
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
鈴木, 照葉
|
カナ |
スズキ, テリハ
|
ローマ字 |
Suzuki, Teriha
|
所属 |
慶應義塾大学大学院
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2021
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
Philosophy
|
巻 |
|
号 |
148
|
年 |
2021
|
月 |
10
|
開始ページ |
127
|
終了ページ |
141
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The subject of this paper is the eight scrolls of The Illustrated Biography of Prince Shōtoku kept at Tachibana Temple in Asuka. Even though the scrolls are in an excellent state and painted in bright colors, the scrolls have rarely been studied. One explanation for this might be that scholars have dismissed the scrolls as a simple rearrangement of classical illustrated biographies of Prince Shōtoku. This study focuses on the composition and iconography of the Tachibana Temple scrolls. An analysis of its compositions reveals that the scrolls were based on the division of space based on diagonal lines from the Hōryū-ji Temple Panels of The Illustrated Biography of Prince Shōtoku. However, its traditional order was changed on purpose, breaking their uniformity and enriching the scenes. Since the iconography of the Tachibana Temple Scrolls closely resembles the scenes from Prince Shōtoku's Biography of the Hōryū-ji and Kōfuku-ji Temple versions, the author argues that the Nantō Edokoro (Nara Painting Atelier) of Kōfuku-ji Temple was involved in its creation. This atelier was intimately connected to Hōryū-ji Temple and Prince Shōtoku.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|